Lufthansan johtaja: SAS:n selviytyminen pelasti markkinat kaaokselta

Talous 5.12.2012 13:31
SAS:lla on edessään paljon ratkaisemattomia ongelmia. Kuvassa yhtiön Boeing 737 -kone Tukholman Arlandan lentokentällä 12.11.2012. Kuva Johan Nilsson / AP / Lehtikuva.

Saksalainen Lufthansa on seurannut SAS:n kuolinkamppailua hyvin tarkasti ja hyvin huolissaan. Samaan allianssiin kuuluvilla lentoyhtiöillä on läheiset suhteet, mutta ne ovat myös kilpailijoita. Lufthansan veteraanijohtaja ja nykyisin yhtiön Pohjoismaista, Baltiasta ja Suomesta vastaava Ulrich Link sanoo, että yhtiössä oltiin hyvin tyytyväisiä SAS:n täpärästä selviytymisestä.

”Markkinoiden kannalta on huolestuttavaa, jos yksi suuri toimija katoaa toimialalta. Meidän teollisuudessamme on tärkeää, että on vahvoja perinteisiä lentoyhtiöitä, jotka määräävät tahdin markkinoilla. Jos SAS:n kaltainen iso peluri häviää yhtäkkiä pois, se luo markkinoille tyhjiön, joka aiheuttaa kaaoksen. Toimialalla on aggressiivisia kilpailijoita, jotka iskevät tilaisuuden tullen ja sekoittavat markkinat, koska tasapainottava elementti on hävinnyt. Jo nyt Norwegian on vienyt paljon liikennettä SAS:lta”, Link selittää.

”Ruotsin, Norjan ja Tanskan antamat lainatakuut pelastivat tilanteen. SAS ei enää pystynyt hankkimaan markkinoilta rahoitusta, mutta valtioiden antamien takuiden ansiosta se on mahdollista. Suoraa rahallista tukea yhtiölle EU ei olisi hyväksynyt. Vähintään yhtä tärkeä asia oli uudet sopimukset eri ammattiliittojen kanssa, joita ilman SAS ei olisi selviytynyt hengissä.”

Ulrich Linkin mukaan SAS on kuitenkin toistaiseksi selviytynyt vain kaikkein kriittisimmästä vaiheesta, ja edessä on paljon ratkaisemattomia ongelmia. Yhtiöllä on vanha laivasto ja uusiin koneisiin on investoitava valtavasti rahaa. Polttoainetaloudelliset koneet ovat lentoyhtiöiden tulosten kannalta ensiarvoisen tärkeitä. Jos polttoaineen hinta nousee ja yhtiöllä on vanhoja koneita, se lentää välittömästi tappiolla.

”Yksi SAS:n suurista pulmista liittyy omistajuuteen. Kyseessä on painajainen, kun kolme valtiota omistaa yhden yhtiön; miten on mahdollista miellyttää kolmen valtion hallituksia. Ainoa tapa ratkaista ongelma on yksityistää SAS, valtioiden on myytävä osuutensa. Ongelma on vain se, että kukaan ei halua ostaa yhtiötä”, Link sanoo.

”Kaiken kaikkiaan valtioiden ei pitäisi omistaa lentoyhtiöitä. Hallitusten tehtävänä on luoda puitteet, joissa yhtiöt voivat toimia menestyksellisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sijoituksia lentokenttiin ja infrastruktuuriin. Veronmaksajien rahoja ei pitäisi käyttää tappiota tekevien lentoyhtiöiden tukemiseen.”

Ulrich Link painottaa, että Lufthansa ei ole missään nimessä kiinnostunut hankkimaan SAS:ia. Saksalaisilla on tarpeeksi päänvaivaa voimakkaasti tappiollisen tytäryhtiönsä Austrian Airlinesin kanssa.

”Lufthansan ostohalukkuutta on kyselty vuosien varrella jatkuvasti. Se oli lähellä tapahtua 2000-luvun lopulla, mutta hanke epäonnistui. Asia ei ole sen jälkeen ollut listoillamme eikä ole tulevaisuudessakaan. Vaikea uskoa, että edes mikään Persianlahden suurista lentoyhtiöistä olisi kiinnostunut yhtiöstä. Mitä jokin Emiratesin tai Etihadin kaltainen lentoyhtiö tekisi Uumajan ja Tukholman välisellä reitillä?”

Brändi kärsi vakavia kolhuja

Henkitoreissaan kituuttanut SAS on pystynyt lähinnä muiden avulla selviytymään elossa. Nyt yhtiön on osoitettava, että se pystyy täyttämään odotukset ja lupaukset. Mutta esimerkiksi asiakkaiden houkutteleminen saattaa olla vaikeaa, sillä brändi on kärsinyt vakavia kolhuja.

”Ensimmäiseksi sen pitäisi karsia kaikki sellaiset toiminnot, jotka eivät kuulu lentoliiketoiminnan ytimeen. Tarvitseeko SAS esimerkiksi erillistä maapalveluyhtiötä? Myös takavuosien virheistä on opittava. Miksi SAS hankki aikoinaan osuuden Spanairista? Miksi Pohjoismaissa päämajaansa pitävällä yhtiöllä piti olla Espanjassa tytäryhtiö, jonka koneet lensivät Madridin ja Kanariansaarten väliä? Kaikkien toimintojen synergiat on harkittava tarkkaan”, Link sanoo.

Selviydyttyään konkurssiuhasta SAS ilmoitti avaavansa välittömästi 37 uutta reittiä. Linkin mielestä kyseessä oli psykologisesti huono liike. Kun kyseessä on lentoyhtiön pelastaminen, verkostoa pitäisi yhdistää ja vakauttaa, ei laajentaa kymmenillä reiteillä.

”Tämä yllätti kaikki ja olimme Lufthansassa hyvin huolissamme. Sitten tarkistimme SAS:in uudet reitit, ja osa kohteista on vain viikoittaisia lentoja lomakohteisiin. Kyse olikin lähinnä markkinointikikasta, brändi saatiin otsikoihin.”

Lufthansa aikoo seurata SAS:n tilannetta tarkasti. Yhtiö etsii jatkuvasti lupaavia markkinoita etenkin pohjoisesta Euroopasta, jossa kansantaloudet voivat paremmin kuin etelässä ja ihmiset tekevät työ- ja vapaa-ajan matkoja entiseen malliin.

”Tutkimme hyvin tarkasti mahdollisuuksia avata uusia reittejä. Jos SAS:lla on vaikeuksia tietyillä reiteillä, me selvitämme nopeasti voisiko Lufthansa ottaa ne itselleen. Tämä koskee myös Pohjoismaita”, Link kertoo.

Lufthansa on yksi maailman suurimmista lentoyhtiöistä. Yhtiön omistuksesta lähes 90 prosenttia on yksityisillä sijoittajilla.