Lentäjät hakevat lievennyksiä Finnairin uusimpaan ulkoistusoperaatioon

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Finnairin lentäjäliitto on valmis neuvottelemaan 120:n jäsenensä siirtymisestä brittiyhtiö FlyBen leipiin.

Kuvassa FlyBen, Finnairin sekä Finncomin koneita. Kuva Jussi Helttunen / Lehtikuva.

Finnair julkisti tiistaina alustavan sopimuksen kahdentoista Embraer 190-koneen liikenteen ja siihen tarvittavan henkilöstön siirtämisestä ensi lokakuun alusta brittiläisen FlyBen hoteisiin. Koneiden mukana siirtyisi 120 lentäjää ja sata matkustamohenkilökunnan jäsentä.

Vastaavanlaisia operaatioita on yritetty monessa muussakin heikon kannattavuuden piinaamassa eurooppalaisessa lentoyhtiössä. Lähes aina yritykset ovat kohdanneet lentäjäjärjestöjen tiukkaa vastarintaa.

Sellaisesta on kokemusta myös Finnairissa. Yhtiön lentäjät olivat vuonna 2009 kaksi päivää lakossa, koska kahden pienemmän Embraer-koneen lennot siirrettiin silloiselle Finncomm-lentoyhtiölle.

Finncomm on nyt osa FlyBetä ja tekeillä on paljon suurempi liiketoimintajärjestely. Finnairin toimitusjohtajan Mika Vehviläisen mukaan kahdentoista Embraerin myötä siirtyy noin kolmasosa valtion lentoyhtiön lyhyiden ja keskipitkien matkojen liikenteestä, jonka osa Finnairin kokonaistuotannosta oli viime vuonna noin kolmasosa.

Nyt lentäjät ovat kuitenkin sovinnollisella tuulella. Finnairin lentäjien ammattiliiton Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) puheenjohtaja Kristian Rintala sanoo lentäjien olevan valmiita neuvotteluihin. Niissä haetaan lievennyksiä perinteiseen liikkeen luovutuksen toimintatapaan.

Se on määritelty laissa, jota Vehviläinen tiuhaan siteerasi tiistaiaamun tiedotustilaisuudessa. Lain mukaan liikkeen luovutuksessa henkilöstö siirtyy uuden työnantajan palvelukseen vanhoilla ehdoilla, joita noudatetaan, kunnes voimassa oleva työehtosopimus umpeutuu. Sen jälkeen siirtyneet työntekijät sopivat uusista ehdoista uuden työnantajansa kanssa.

Lentävän henkilöstön työehdot FlyBellä ovat selvästi Finnairia huonommat. Tähän sisältyy koko järjestelyn niin kutsuttu villakoiran ydin. Finnairin on pystyttävä hoitamaan kapearunkoisten koneidensa liikenne selvästi nykyistä alhaisemmin kustannuksin. Suurista kustannuseristä polttoaine on kaikille suunnilleen sama. Säästöjä saadaan vain henkilöstömenoissa. Niiden eroista Finnairin ja FlyBen kesken ei tosin saatu tiedotustilaisuudessa selvää. Yksikään lentoyhtiöjohtaja ei tohdi kertoa selviä lukuja lentäjiensä palkoista.

Siirron kipeyttä on pyritty lieventämään järjestelyllä, jonka mukaan FlyBelle siirtyvät Finnairin Embraer-lentäjät voivat myöhemmin päästä takaisin Finnairin Airbus-koneiden ohjaamoihin. Rintalan mielestä tämä on olennaisen tärkeä osa tekeillä olevaa kokonaisjärjestelyä.

SLL aikoo nyt muodostaa kantansa liikkeen luovutukseen pikavauhtia, Rintalan mukaan vielä toukokuun aikana. Liiton valtuusto voi suoraan hyväksyä tai hylätä järjestelyn tai alistaa sen neuvoa antavaan tai sitovaan jäsenäänestykseen.

Bisnes parantuu, säästötarpeet pysyvät

Uusin FlyBe-järjestely on osa Finnairin 140 miljoonan euron säästöohjelmaa. Näin saatavien säästöjen määrää ei kuitenkaan haluttu julkistaa. Linja oli sama edellisessä suuressa säästöpäätöksessä, joka johtaa Finnairin tekniikan voimakkaaseen alasajoon ja uusimmassa vaiheessa lähes kolmen sadan työntekijän leikkaamiseen. Tämänkään voimatoimen säästövaikutusta ei ole yhtiöstä kerrottu.

Vehviläinen lupasi jo toimitusjohtajakautensa alkuvaiheessa uusia “tuotantoalustoja”, joiden avulla kustannuksia voitaisiin säästää. Lupauksesta on pidetty kiinni. Rahtilennot on siirretty yhteisyritykseen, ja iso osa kotimaan liikenteestä FlyBelle. Nyt kolmasosa jäljellä olevasta kapearunkoliikenteestä on menossa samaan osoitteeseen.

Ihan lähiaikoina on tulossa jälleen uusi tuotantoalustapäätös. Vehviläisen mukaan neuvottelut loppujen kapearunkolentojen siirtämisestä perustettavan yhteisyrityksen hoidettaviksi jatkuvat entiseen malliin.

Samaan aikaan Finnairin liikenne ja sen tulos erityisesti ongelma-alueeksi koetussa Euroopassa on ollut alkuvuonna vahvassa kasvussa. Vehviläinen selitti tätä yllättävää ilmiötä aiemmin keväällä kahdella syyllä: yhtiö on oppinut hinnoittelemaan tuotteensa entistä paremmin muun muassa ennen hyvin harvinaisten tarjouskampanjoiden avulla. Ja tarpeetonta tuotantokapasiteettia on leikattu yhdeksän Airbus-koneen verran tuotannosta kuitenkaan tinkimättä.

Kapearunkoisten koneiden keskimääräistä käyttöä on näin kohennettu yli tunnilla vuorokaudessa, mikä tuottaa suuria säästöjä. Vehviläinen kiitti tästä erityisesti Yhdysvalloista palkattua resurssienhallintojohtajaansa Greg Kaldahlia.

Vehviläinen sanoikin tiistaina olevansa tyytyväinen yhtiönsä tuloslaskelman yläriviin eli saatujen tuottojen kehittymiseen. Alarivin alle jäävän kokonaistuloksen ratkaisevat kuitenkin yhä kustannukset. “Jollet saa kustannuksia kuriin, fysiikan peruslait hoitavat sinut”, Vehviläinen sanoi.

Fysiikan peruslait ovat viime viikkoina hoitaneet monta eurooppalaista lentoyhtiötä. Tiistaina niiden edessä antautui ruotsalainen Skyways ja sen tytäryhtiö City Airline. Ne hakeutuivat konkurssiin ja lopettivat toimintansa välittömästi.