Kohti virtuaalisairaaloita

Pari vuotta sitten vahinkovakuuttaja LähiTapiola yllätti kilpailijansa ja horjutti liikennevakuutusmarkkinoita. Nyt pitkäaikainen pääjohtaja vaihtuu – ja maakuntamallilla toimiva jätti suuntautuu terveyspalveluihin.

Erkki Moisander
Teksti
Kustaa Hulkko
Kuvat
Jarmo Wright
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Vahinkovakuuttaminen oli vuosikaudet tylsä toimiala. OP oli alan ylivoimainen ykkönen, muut menettivät asemiaan tai säilyttivät ne nipin napin. Tilanne muuttui, kun vuonna 2017 tuli voimaan uusi liikennevakuutuslaki. Uuden lain mukaan oli mahdollista, että bonukset eivät enää kertyneet auton vaan kuljettajan vahinkohistorian perusteella.

Vakuutusyhtiö sai itse päättää, kuinka pitkä vahingoton jakso oikeutti täyteen bonukseen.

LähiTapiola oli ensimmäinen vahinkovakuutusyhtiö, joka reagoi uuteen lakiin. Kilpailijat jäivät lähtökuoppiin, kun se alensi hintoja 30 prosenttia ja sai 50 000 uutta asiakasta. Lopulta koko alan oli pakko pudottaa hintoja.

”Kaikkien yhtiöiden asiakkaat saivat alennuksina yhteensä 50–60 miljoonaa euroa”, arvioi LähiTapiolan pääjohtaja Erkki Moisander.