Kuukausi E10-bensaa: Nyt kaivataan tietoa ja malttia

Talous 31.1.2011 10:00

Sen sopivuus omaan autoon epäilyttää, sitä kuluu enemmän ja sen hinta hirvittää. Uusi 95 E10-bensiini on otettu vastaan nihkeästi. Onko siihen syytä?

95E10 Kuva Sari Gustafsson / Lehtikuva.

Alkuvuoden aikana tankatusta bensiinistä neljännes on ysikasia. Se on paljon enemmän kuin viime vuosina.

”Tammikuussa myydystä bensiinistä 25-30 prosenttia on 98-oktaanista. Kaupungeissa sen osuus on alhaisempi kuin maaseudulla”, kertoo johtaja Arvo Ruotsalainen Neste Oililta.

Aikaisempina vuosina ysikasin osuus tankatusta bensiinistä on Ruotsalaisen mukaan ollut kuuden-seitsemän prosentin tietämissä.

Menekin lisääntyminen on kuitenkin ollut tiedossa jo etukäteen: suomalaisen keskivertoajokki on noin kymmenen vuoden ikäinen. Kaikkiin autovanhuksiin uusi 95 E10 ei sovi.

”Bensiinikäyttöisestä autokannasta noin 27 prosenttia on valmistajien mukaan sellaisia, jotka tarvitsevat korkeamman oktaaniluvun tai eivät toimi E10-bensalla”, kertoo Arvo Ruotsalainen.

Neste Oilin etukäteisoletus on, että ysikasin osuus bensiinin myynnistä laskee tulevaisuudessa alle neljännekseen.

Malttia keskusteluun

Vaikka valtaosa bensan myynnin muutoksesta selittyy soveltuvuuserolla, osa kuskeista tankkaa ysikasia varmuuden vuoksi. On myös niitä, jotka suhtautuvat E10:iin kuin jonkin sortin salaliittoon, vaikka se on ollut myynnissä vasta kuukauden.

Viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen Autoliitosta toteaa, että paikoittain reaktio E-kymppiin on ollut hiukan liioiteltu.

”Kaipaisin E10-keskusteluun hiukan enemmän malttia. Tilanne on mennyt paikoittain sellaiseksi, että jokainen autoon tuleva vika johtuu juuri uudesta bensalaadusta. Niin kuin autoissa ei olisi aiemmin vikoja ollut”, Tolvanen sanoo.

Tolvanen ei kuitenkaan tarkoita, etteivät ongelmat tai viat olisi mahdollisia. Autoliitto seuraa E10:n sopeutumista tarkasti – ja pienellä varauksella.

Maalaisjärkeä ja matematiikkaa

Tolvanen kertoo, että Autoliiton neuvontapuhelimet ovat soineet reipasta tahtia koko tammikuun ajan. Suurin osa soittajista on lähinnä halunnut varmistaa, mitä omaan autoon sopii tankata.

Vastaus on yksinkertainen: Jos soveltuvuuslista ja autovalmistaja sanovat, että uutta ysivitosta voi tankata, silloin niin pitää voida tehdä. Päätös on kuitenkin lopulta kuluttajan oma.

Jotkut haluavat tankata autoonsa kalliimpaa ysikasia, sillä E-kymppiä kuluu edeltäjäänsä enemmän – mutta kuinka paljon?

Uuden ja vanhan ysivitosen laskennallinen kulutusero on suunnilleen kaksi prosenttia. Matemaattinen totuus ei toki kerro kaikkea. Ajotapa sekä polttoainejärjestelmän kunto vaikuttavat myös kulutukseen.

Teoriassa on mahdollista esimerkiksi se, että E10 irrottaa ensimmäisillä tankkauksilla tankista epäpuhtauksia, jotka voivat tukkia suodattimen.

Lisäksi e10bensiini-sivustolla todetaan, että ”edellytyksenä bensiinin soveltuvuudelle autoyksilöön on aina, että polttoainejärjestelmän kaikki osat ovat laadultaan alkuperäistä vastaavia”.

Tolvanen tulkitsee ohjeen tarkoittavan asianmukaista huoltoa sekä varaosia. Toisin sanoen huoltamattomassa autossa E10 saattaa tehdä enemmän vahinkoa. Varaosien laatuun kannattaa siis kiinnittää huomiota.

”Kärjistettynä voisi sanoa, että jos autoon on asentanut puutarhaletkua, valmistaja tuskin ottaa vastuuta siitä, jos auto hajoaa.”

Vastuu valmistajalla

Autoilijoita huolettaa muun muassa se, minkälaista haittaa E10:n etanolipitoisuus aiheuttaa polttoainejärjestelmässä. Jukka Tolvanen muistuttaa, että hätiköinti ei tässäkään asiassa auta mitään.

”Tällä hetkellä tiedossa olevat mahdolliset viat ovat kaikki sellaisia, jotka eivät synny yhden tai kahden tankkauksen jälkeen”, Tolvanen toteaa.

Näillä hän tarkoittaa esimerkiksi kumi- ja muoviosien, kuten moottorin tiivisteiden hapertumista. On myös muistettava, ettei auton hajoaminen ole kuskin syy, jos tämä tankkaa valmistajan ohjeiden mukaan.

”Jos valmistaja lupaa E10:n sopivan autoon, ja auto hajoaa, vastuu on valmistajan”, Tolvanen sanoo.

Mutta entä se hinta?

Neste Oilin Arvo Ruotsalaisen mukaan E10:n ja ysikasin hintaan vaikuttaa erilainen etanoliosuus, sillä sekä bensiinillä että etanolilla on oma päivittäinen kansainvälinen noteerauksensa.

Hintakehitystä on siis vaikea ennustaa erilaisten tuotanto- ja kysyntätekijöiden vuoksi. Eniten hintaan vaikuttaa kansainvälisen talouden sekä valuuttakurssien kehitys.

Toisaalta on nieltävä se tosiseikka, ettei bensiini – ainakaan nykymuodossaan – ole ikuista. Öljyn tarjonta vähenee ennen pitää. Nykyarvioiden mukaan öljyvaroja riittää 40-100 vuodeksi.