Koronasta elpyminen kestää kahdesta kolmeen vuotta, arvioi Finnair – Nykyisen kokoisena yhtiö ei voi odottaa niin pitkään

Lentoytiön kassassa on rahaa ja iso osa hätärahoituksesta on vielä käyttämättä. Silti edessä on varmuudella ikäviä päätöksiä.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Topi Manner lienee itsekin vähän yllättynyt.

Hän työskenteli lähes koko työuransa rahoitusalan johtotehtävissä lähinnä Nordeassa, mutta vaihtoi viime vuoden alusta ihan toiselle toimialalle, Finnairin toimitusjohtajaksi. Ja nyt, puolitoista vuotta myöhemmin, hänen työnsä tärkeimmän osan muodostavat jälleen rahoitukseen liittyvät kysymykset.

Lentoyhtiön muut, normaaliaikoina keskeisemmät työtehtävät kuten vaikkapa liikenteen pyörittäminen sekä myynti ja markkinointi ovat jääneet taka-alalle sen jälkeen, kun koronavirus viime keväänä pakotti Finnairin lopettamaan toimintansa lähes kokonaan. Huhti- kesäkuussa käytössä oli vaivaiset kolme prosenttia yhtiön tuotantokapasiteetista.

Manner julkisti perjantaina toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksen. Vertailukelpoiseksi liiketappioksi tuli 174 miljoonaa euroa. Laskua vuoden takaisesta tuli yli 220 miljoonaa euroa ja saman tahdin ennakoidaan jatkuvan myös kolmannella neljänneksellä. Vertailuissa koronaa edeltäneisiin lukuihin ei kuitenkaan ole paljon mieltä näissä, lentoliikenteen historiassa täysin ainutlaatuisissa olosuhteissa.

Yritysjohdon fokus on nyt kassan vahvistamisessa kestämään jopa vuosia jatkuva kurjuus. Liikennemäärät ovat varovaisessa kasvussa, mutta Manner arvioi oman yhtiönsä bisneksen elpyvän koronaa edeltäneelle tasolle vasta noin 2-3 vuoden kuluessa. Tämä optimistinen arvio edellyttää kuitenkin globaalin pandemian hiipumista, mistä ei tällä hetkellä vielä ole näkyvissä mitään merkkejä, pikemminkin päin vastoin.