Koneen Matti Alahuhta talouskriisistä: ”Kaikenlainen itsetyytyväisyys on nyt vaarallista”

Talous 5.10.2012 07:00
Toimitusjohtaja Matti Alahuhta. Kuva Jarno Mela / Lehtikuva.

Mihin suuntaan politiikan ja talouden päätöksenteossa pitäisi nyt mennä, jotta syntyisi jälleen kerran uusi Suomen menestystarina, kuten niin monta kertaa aiemmin kriisien keskellä, Koneen toimitusjohtaja Matti Alahuhta?

”Suomi elää nyt hyvin vaativassa ajankohdassa. Vienti on laskussa, kilpailukyky vaatii kehittämistä, ikärakenne muuttuu poikkeuksellisen jyrkästi ja Eurooppa on taloudellisessa kriisissä. Tarvitsemme nyt kirkkaan strategisen suunnan ja aktiivisen implementoinnin kohti tavoitteitamme.”

Suuryrityksen johtaja näkee suomalaisten yritysten mahdollisuudet suurissa kehittyvissä maissa, mutta yllättäen korostaa myös Euroopan mahdollisuuksia:

”Moni suomalainen yritys on kasvanut viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana hyvin Aasiassa. Aasian varaan emme kuitenkaan voi jättäytyä, sinnekin syntyy koko ajan uusia kilpailukykyisiä yrityksiä. Tunnemme Euroopan parhaiten, olemme osa sitä ja meille on tärkeää, että Euroopasta kehittyy meille entistä laajempi kotimarkkina.”

Onko edessä euroalueen hajoaminen ja yhteisvaluutan tuho?

”Euro on suomalaisyrityksille tärkeä, koska Eurooppa on niille suuri markkina. Euro on ollut lisäksi vakaampi kuin pienet valuutat, muutokset ovat olleet loivempia, mikä on yritysten kannalta hyvä asia. Pitäisin erittäin hyvänä, että Suomi olisi aktiivinen ratkaisujen hakija EU:n talouskriisissä. Se palkitsee meitä parhaiten ajan mittaan. Seuraavina kuukausina tehdään tärkeitä ratkaisuja, joitten löytämiseen Suomi voi osallistua.”

Millaisia riskejä Suomella on tässä tilanteessa?

”Näemme heikon Etelä-Euroopan peilissä itsemme liian vahvana. Me emme voi eristäytyä. Kaikenlainen itsetyytyväisyys on nyt vaarallista. Se pysäyttää kehityksen. Olimme WEF:n kilpailukykymittauksessa kolmansia, mutta IMD:ssä vasta sijalla 17. Sijoitus vaihtelee tutkimusmetodien mukaan. Jos Suomen kilpailukyky murenee, yrityksille käy samoin.”

Koneen henkilöstöstä alle viisi prosenttia on Suomessa. Eikö suuryritys voi vain vaihtaa kotimaata ja jatkaa?

”Näin ei todellisuudessa käy. Kotimaa on globaalin yrityksen sydämessä, juurilla on merkitystä. En tunne yhtään menestyvää, suurta globaaliyritystä, joka olisi onnistuneesti vaihtanut kotimaata. Suomi ja Eurooppa ovat tärkeitä.”

Siellä, missä kilpailu on kaikkein kovinta, luodaan menestyksen edellytykset. Kone kasvaa nopeimmin Aasiassa, mutta toimitusjohtaja katsoo myös kohti Eurooppaa. Tähystyspaikkana on Suomi. Tämä on uutta maapalloistuneessa ajattelussa.

Lue lisää Suomen Kuvalehden numerosta 40/2012, joka ilmestyy perjantaina 5. lokakuuta.