Keskiviikko oli turvallisuuspäivä: Suuronnettomuuksia ja meripelastusta

Jukka Ukkola
Talous 7.10.2009 14:16

Jos ennakoinnista on jotain apua, tämä lokakuinen keskiviikko edistää aika lailla suomalaisten ja vähän muidenkin turvallisuutta.

Meripelastus Espoossa harjoiteltiin merellistä pelastusoperaatiota. Kuva Hannu Lindroos.

Samaan aikaan kuin Espoon rannikolla harjoiteltiin mereen pudonneen lentokoneen matkustajien pelastamista, Helsingin Messukeskuksen sisätiloissa esiteltiin uutta varoitusjärjestelmää, jonka luvataan parantavan kansalaisten turvallisuutta suuronnettomuuksissa, kuten pahoissa kemikaalipäästöissä tai maanjäristyksissä. Tuosta ”toimenkuvasta” jo näkyy, että järjestelmästä toivotaan maallemme uutta vientituotetta muun muassa maanjäristysalueille.

Kansanturva, eli koko komeudessaan ”kansallinen hälytys-, tilannekuva- ja varoitusjärjestelmä” on kehitetty VTT:ssä yhdessä Ilmatieteen laitoksen, Teknillisen korkeakoulun ja Helsingin yliopiston seismologian laitoksen kanssa. Sen pilottijärjestelmä on toteutettu eräällä Kemiran tehtaalla. Uudessa järjestelmässä on sovitettu yhteen jo olemassa olevia menetelmiä ja varmistettu tiedonkulkua niiden välillä. Näin pelastustoimet voidaan kohdistaa nykyistä tehokkaammin ja antaa päättäjille nopeasti tietoja tilanteesta esimerkiksi kemikaalionnettomuuksissa tai maanjäristyksissä.

Teknisesti kansanturvan olennainen osa on VTT:n kehittämä langaton anturiverkko, joka mittaa tehtaan kemikaalipäästöjä ja säätietoja, ja välittää ne Ilmatieteen laitokselle mahdollista kemikaalipilvien liikkeiden arvioimista varten. Langaton verkko on riippumaton sähköjen toimimisesta, ja sitä käytettäessä vältytään suurilta kaapelointi- ja asennuskustannuksilta.

Kun tilannekuva saadaan muodostettua kerättyjen tietojen ja asiantuntijoiden avulla, sen pohjalta voidaan laatia nopeasti ennakoiva riskianalyysi siitä, missä onnettomuus voi aiheuttaa pahimmat seuraukset. Tätä tietoa tarvitaan esimerkiksi evakuointien, sairaankuljetusten ja sairaaloiden valmiustilojen suunnitteluun. Tilanteita voidaan myös harjoitella etukäteen analysoimalla jo olemassa olevaa tietoa.

Espoon Suomenojan meripelastusharjoituksessa lähtötilanteena oli se, että matkustajalentokone oli tehnyt pakkolaskun mereen ja kymmenet matkustajat hytisivät pelastusliiveissään odottelemassa pelastajia. Harjoitus onnistui sikäli hyvin, että kaikki matkustajat saatiin turvaan helikopterilla tai pelastusaluksen virkaa toimittaneeseen öljyntorjunta-alus Hylkeeseen.

Keskustelu