Kauneusala ja lama: Asiakkaat entistä vaativampia

Hanna Hihnala
Talous 8.10.2009 15:55

”Kauneus on oikea tarve eikä pelkkä piristystuote”, sanoo kauneusalan ja hyvinvoinnin tutkimusta johtava konsultti Nica Lewis.

Nainen Ympäristötietoisuus on yksi trendeistä. Kuva Marja Airio / Lehtikuva

Kilpailu kovenee kosmetiikka- ja ihonhoitoalalla. Asiakkaat vaativat tuloksia ja pitäytyvät luotettavissa merkeissä. Kansainvälisistä trendisuunnista kertoi torstaina Nica Lewis, tutkimuslaitos Mintelin kauneusalan ja hyvinvoinnin tutkimusta johtava konsultti.

Yksi trendeistä on yrittää näyttää hyvältä entistä pienemmällä määrällä tuotteita. Budjetin pienentyessä karsitaan kauneudenhoidon rutiineihin tarvittavien tuotteiden määrää.

”Ennen ostettiin enemmän esimerkiksi alennuksesta tai tunteen mukaan. Nyt käytetään ensin loppuun kotona olevat tuotteet”, Lewis sanoo.

Entiseen malliin hankintoja tekevä kuluttaja haluaa vastinetta rahoilleen. Asiakkaat haluavat ostaa tutkittuja tuotteita, jotka aiheuttavat näkyviä muutoksia.

Näihin toiveisiin vastaa Lewisin mukaan se trendi, että kosmetiikkatuotteiden kehitys perustuu parantuneeseen tuotekehitykseen ja kliiniseen testaukseen. Näin yritykset yrittävät todistaa tuotteiden toteuttavan lupauksensa.

Vastuullisuutta unohtamatta

Ympäristötietoisuus ja eettisyys kuuluvat myös kasvaviin trendeihin. Tähän liittyy hiili- ja vesijalanjäljen pienentäminen kosmetiikkayrityksissä. Kauneusalan odotetaan edistävän kestävän kehityksen toteutumista.

Kosmetiikan odotetaan kehittyvän paitsi luontoa säästäen, myös sitä hyödyntäen. Tuotteiden kehityksessä käytetään yhä enemmän luonnon omia raaka-aineita. Myös kauneusvaikutteiset elintarvikkeet ovat tutkimuksen alla.

Taantuman vaikutus

Mintelin kesäkuisessa tutkimuksessa kysyttiin 3 000 naiselta Yhdysvalloista, Ranskasta ja Iso-Britanniasta, miten kulutus kauneudenhoidon tuotteisiin on muuttunut kolmen kuukauden aikana.

Yli 60 prosenttia tutkimukseen osallistuneista osti edelleen samoja kauneudenhoidon tuotteita kuin ennenkin. Säästöä haettiin sen sijaan muilta alueilta, esimerkiksi ruokaostoksissa.

Melkein yhtä suosittua oli siirtyä käyttämään vähemmän tuotteita kuin ennen.

Noin 20 prosenttia vaihtoi halvemman hintaluokan tuotteisiin. Samoin noin 20 prosenttia vastanneista kertoi ostaneensa tuotteita, koska ne olivat alennuksessa tai saivat heidän olonsa paremmaksi.

Suomessa kuluttajilla on edellisen laman opit mielessä, kertoo Lumenen markkinointi- ja kehitysjohtaja Tiina Isohanni. Tämä tarkoittaa tarkempaa hinnan seuraamista, kampanjoiden hyödyntämistä ja luottamusta tuttuihin tuotteisiin.