Katkaiseeko kallis polttoaine Finnairin nousukierteen? Lentopetroli on kallistunut vuodessa yli 60 prosenttia

Voi olla, että Finnair onnistuu yhä parantamaan tulostaan. Alan nousukauden paras terä on kuitenkin katoamassa.
Talous 14.6.2018 15:40

Finnairin kone tankattavana Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva vuodelta 2015. © VESA MOILANEN / Lehtikuva

Polttoaine on lentoyhtiöiden, Finnairinkin, suurin kustannustekijä. Polttoaine on vuoden aikana kallistunut yli 60 prosenttia. Se merkitsee hyvästejä toimialan nyt jo neljä vuotta kestäneelle hyvän kannattavuuden jaksolle. Ilman edullista polttoainetta ala on kroonisesti huonosti kannattava.

Näin ajattelevat monet lentoliikenteen asiantuntijat. Näin näyttävät ajattelevan myös sijoittajat. Maailman lentoyhtiöiden osakekehitystä mittaava indeksi on lentoyhtiöiden kansainvälisen yhdistyksen IATA:n tietojen mukaan laskenut vuoden alusta 8,5 prosenttia.

Tosiasiassa tilanne ei kuitenkaan ole näin synkkä, Finnairillakaan, vaikka sen osake on halventunut kansainvälistä vertailulukua enemmän. Vuoden 2018 kaupankäynnin alkaessa kurssi oli 12,39 euroa, keskiviikkona 13. kesäkuuta 10,55 euroa. Ero on 13 prosenttia.

Suomalaisyhtiön merkittävimpien eurooppalaiskilpailijoiden kurssikehitys on ollut hyvin samantyyppinen.

Poikkeus on Suomen markkinoiden kakkosyhtiö Norwegian, jonka osake on nyt selvästi kalliimpi kuin vuodenvaihteessa. Norwegian on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, mutta sen kurssi pomppasi kymmeniä prosentteja ylöspäin keväällä, kun suuren brittiyhtiön IAG:n ostotarjous tuli julki.

 

Lentopetroli kallistui selvästi, 14 prosenttia, myös vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Finnairin oman ilmoituksen mukaan 10 posentin hinnannousu heikentää koko vuoden tulosta 25 miljoonaa euroa.

Viimeisen vuoden 60 prosentin kallistumisen vaikutus on näin laskien 150 miljoonaa euroa. Yhtiön operatiivinen tulos koko viime vuodelta oli 170 miljoonaa.

Tilannetta helpottavat kuitenkin monet seikat. Polttoaineen osuus Finnairin kustannuksissa on pienentynyt. Suurin osa, ensimmäisellä vuosipuoliskolla kolme neljäsosaa, polttoaineostoista on suojattu.

Ensimmäisellä neljänneksellä yksikkökustannus pienentyi kallistuneesta petrolista huolimatta. Uudet, polttoainepihit koneet laskivat kulutusta kaukoliikenteessä.

Lisäksi tärkeimmän kustannusvaluutan dollarin kurssi heikentyi euroon nähden yli 13 prosenttia. Kymmenyksen halventuminen parantaa Finnairin tulosta 22 miljoonaa euroa.

 

Finnairin 14 kertaa toistunut neljännesvuoden tulosparannus saattaa siis saada jatkoa, kun toisen neljänneksen tulos heinäkuussa julkistetaan. Silti polttoaineen hintakehityksellä on jo nyt ollut selkeitä vaikutuksia koko toimialalle.

Kannattavuus säilyy hyvänä, mutta ei enää niin hyvänä kuin parina edellisenä vuonna. Maailman lentoyhtiöiden keskimääräinen operatiivinen tulos oli viime vuonna 7,5 prosenttia mutta tänä vuonna enää 6,8prosenttia liikevaihdosta.

Jatkuvasti hyvin vahvana säilyvä kysyntä kasvattaa yritysten liikevaihtoja, mutta polttoaineen lisäksi muutkin kustannukset, ennen muuta niistä toiseksi tärkein eli työvoimakulut, ovat maailmalla selvässä nousussa.

Lentolipun reaalihinta on silti nyt noin 60 prosenttia halvempi kuin kaksi vuosikymmentä sitten.

Lentoveroja säädetään entistä useammin puhtaasti ympäristösyistä.

Uutena kustannustekijänä ovat tulossa mukaan erilaiset lentolippuverot. IATA:n laskujen mukaan maailmalla on käytössä nyt jo 239 erilaista lentomatkustukseen kohdistuvaa veroa ja maksua. Uusimmat niistä otetaan käyttöön Ruotsissa.

Veropohja ainakin on laaja, sillä viime vuoden 4,1 miljardin lentomatkustajan määrä kasvaa tänä vuonna jälleen yli 250 miljoonalla.

Hallitukset etenevät silti varovasti. Lentoyhtiöissä on lähes kolme miljoonaa työpaikkaa, ja koko matkailubisnes tarjoaa työtä 71,5 miljoonalle ihmiselle. Suuri osa niistä on maissa, joissa hyvistä työpaikoista on muuten akuutti pula.

Lentoveroja säädetään kuitenkin entistä useammin puhtaasti ympäristösyistä. Lentoliikenteen osuus kasvihuonekaasujen päästöistä on toistaiseksi pieni, mutta kasvaa liikenteen rajun kasvun siivellä hyvin nopeasti.

Toimialan oma ratkaisu on päästöjen kompensoiminen YK:n alaisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n piirissä kehitetyn systeemin mukaisesti.

Kriitikkojen mielestä se ei riitä. Päästöjä on vähennettävä. Lentoliikenteen biopolttoaineet ovat vielä kaukana tulevaisuudessa eikä merkittäviä teknisiä läpimurtoja ole näköpiirissä.

Ainoa nopeasti vaikuttava tapa vähentää päästöjä on vähentää lentämistä eli lentoliikenteen kysyntää, vaikka verottamalla. Se on lentoyhtiöille selvästi suurempi uhkatekijä kuin polttoaineen hintojen nousu.