Katkaiseeko kallis polttoaine Finnairin nousukierteen? Lentopetroli on kallistunut vuodessa yli 60 prosenttia

Voi olla, että Finnair onnistuu yhä parantamaan tulostaan. Alan nousukauden paras terä on kuitenkin katoamassa.
Talous 14.6.2018 15:40

Finnairin kone tankattavana Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva vuodelta 2015. © VESA MOILANEN / Lehtikuva

Polttoaine on lentoyhtiöiden, Finnairinkin, suurin kustannustekijä. Polttoaine on vuoden aikana kallistunut yli 60 prosenttia. Se merkitsee hyvästejä toimialan nyt jo neljä vuotta kestäneelle hyvän kannattavuuden jaksolle. Ilman edullista polttoainetta ala on kroonisesti huonosti kannattava.

Näin ajattelevat monet lentoliikenteen asiantuntijat. Näin näyttävät ajattelevan myös sijoittajat. Maailman lentoyhtiöiden osakekehitystä mittaava indeksi on lentoyhtiöiden kansainvälisen yhdistyksen IATA:n tietojen mukaan laskenut vuoden alusta 8,5 prosenttia.

Tosiasiassa tilanne ei kuitenkaan ole näin synkkä, Finnairillakaan, vaikka sen osake on halventunut kansainvälistä vertailulukua enemmän. Vuoden 2018 kaupankäynnin alkaessa kurssi oli 12,39 euroa, keskiviikkona 13. kesäkuuta 10,55 euroa. Ero on 13 prosenttia.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.