Kai Seikku

HK Ruokatalo
Teksti
Raimo Valkama
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

HK:n toimitusjohtaja kuuluu nelikymppisten bisnesveljeskuntaan. Nyt hän muuttaa makkara­taloa näköisekseen.

(SK 2/2007)


Torstai 4. tammikuuta: päivä on yhtä HK:ta, toimittajaa säästämättä.
Olemme sopineet kuukausi sitten HK Ruokatalon toimitusjohtajan Kai Seikun kanssa haastattelusta. Ja se ajoittuu kuin sattuman oikuista päivälle, jolloin HK julistaa aamun lehdissä myyvänsä kuluttajille tästä lähtien “100 % laadukasta”, Ehta-lihaa.
Päivän lehdistötiedotteessa HK ilmoittaa, että myös yrityksen slogan muuttuu. Kuluttajille hehkutetaan, että “tie sydämeen käy vatsan kautta”.

“Ei mitenkään sattumalta”, Seikku naurahtaa haastattelupäivän ajoitusta.
Koplaus kertoo, että entinen mainostoimiston johtaja ja konsultti asettuu joka grammallaan lihamyynnin edistäjäksi, mister HK:ksi.
Lihan brändäys ja uusi iskulause ovat juuri sellaisia temppuja, joita moni on Seikulta odottanut. On odottanut jo kauan, sillä Seikku tunnetaan nälkäisenä ja tuloshakuisena miehenä.

Kärsimättömyys paistaa Seikun sanoista.
“Kestää aikansa, kun tekee uutta, oikeastaan turhauttavankin kauan. Tämä on ensimmäinen askel. Näin me päästään yhtiönä totuttua enemmän framille, mehän ollaan oltu vähän jemmassa, uutuustuotteiden osalta”, hän pudottelee brändiuudistuksesta.
Kun Seikku valittiin keväällä 2005 “makkaratalon” ohjaksiin, ilmassa oli innostusta, mutta myös epäuskoa. Seikkua nimiteltiin “mainosmieheksi”, sillä hänet rekrytoitiin HK:lle Hasan & Partnersin toimitusjohtajan pallilta.

Moni epäili, onko Seikusta suuren, osuustoiminnallisen teollisuusyrityksen johtajaksi. Mainosmiehiä pidetään vähän naiiveina ja pinnallisina ikiteineinä, joilla on kekseliäitä iskulauseita, mutta ei liiketaloudellisesti kestäviä linjauksia.

Jos epäilijät olisivat raaputtaneet pintaa, heille olisi paljastunut, että puheet “mainosmiehestä” olivat kuplaa.
Seikku ei ole kunnostanut välillä heikosti kannattanutta HK:ta pelkästään sloganien voimalla. Yrityksen uudistaminen vyöryy eteenpäin koko rintaman laajuudelta, ja kokonaistilanne vaikuttaa olevan päästrategin hallinnassa.

Yhdelläkään lohkolla ei ole koettu murskatappiota, enemmänkin voittoja. Saneeraus on merkinnyt tuotantolaitosten sulkemisia, irti­sanomisia ja ikävää julkisuutta, mutta myös tuloslukujen kohentumista ja uusia näköaloja. Viime vuoden suuri onnistuminen oli ruotsalaisen lihayhtiön Swedish Meatsin kaappaaminen osaksi HK:ta.

Kai entinen mainosjohtaja on kuitenkin vähän makustellut Ehtaa ja muita uusia tuotenimiä?
Seikku kohentaa asentoa työhuoneensa nahkaisella nojatuolilla. Hän selostaa sanansa tarkasti valiten johtamistapaansa, johon kuuluu, ettei hän tunge näppejään jokaiseen pikku­­asiaan, edes mainonnassa.
“No joo. Lihapuolesta vastaava tuotepäällikkö kävi tässä huoneessa ja esitti pari vaihtoehtoa. Sanoin Ehdan miellyttävän minua, se on ihan selvä homma. Hän sanoi innostuneesti, että niin hänenkin mielestään”, Seikku myöntää.
“Mutta en ollut mikään päätöksentekijä, vaikka projekti eteni Ehta-nimellä. HK:lla on monta muutakin johtajaa kuin toimitusjohtaja”, hän jatkaa.
“Kun asetetaan mahdottomat tavoitteet, pitää antaa ihmisille mahdollisuus toimia, ja tukea heitä.”