Kahvia, Tex Mexiä ja mausteita

Juho Salminen
Talous 13.7.2007 06:07

Suomalaisten mielikuvissa Paulig on kahviyritys. Todellisuudessa se on enemmän
Tex Mex –konserni.Bertel Paulig

Teksti Kustaa Hulkko
Kuva Markus Pentikäinen
(SK 28/2007)

Paulig on paahtanut kahvia suomalaisille jo yli sata vuotta. Yritys on siis ollut aktiivisesti tekemässä suomalaisista maailman kovinta kahvinjuojakansaa. Pauligin oman arvion mukaan sen osuus kotimaan kahvimarkkinoista olisi noin 60 prosenttia.

Jos kuitenkin halutaan pitäytyä faktoissa, kuva kahviyrityksestä on virheellinen. Pauligin liikevaihdosta kahvin osuus on vain noin 30 prosenttia. Mausteiden, yhtiön toisen perinteisen toimialan, osuus jää vajaaseen viidennekseen.

”Suurin liiketoiminta-alueemme on Tex Mex: tortillat, maissilastut ja taco-kastikkeet. Sen osuus liikevaihdosta on noin puolet. Siinä toimimme koko Euroopassa”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Bertel Paulig.

Tämän tuotealueen kasvu on ollut nopeaa. Ensimmäisen tortillatuotantolaitoksensa Paulig osti vuonna 1993.

Virallisen tilinpäätöksen mukaan konsernin liikevaihto vain runsaat 260 miljoonaa euroa, mutta ”todellinen” liikevaihto nousee yli 600 miljoonaan euroon.

Suuri ero lukujen välillä johtuu siitä, että ruotsalainen osakkuusyhtiö Santa Maria Ab ei ole vielä mukana Pauligin tilinpäätöksessä. Santa Maria kuuluu Euroopan merkittävimpiin mauste- ja Tex Mex-yrityksiin.

Enemmistö Santa Marian osakekannasta on jo Pauligin hallussa, mutta äänivaltaenemmistön siirtymistä vasta odotellaan. Se tapahtuu viimeistään vuoden 2010 alussa.

”Tasaisen hyvin on mennyt”, Bertel Paulig kuvaa yhtiön kannattavuutta. Konsernin liikevoitto oli viime vuonna 34 miljoonaa euroa, noin 13 prosenttia liikevaihdosta.

Paahtimourakka alkaa

Paulig on paahtanut kahvia jo 40 vuotta Vuosaaressa.

Loppukesästä alkavat uuden paahtimon rakennustyöt Vuosaaren satama-alueen vieressä Meriportin yritysalueella, parin kilometrin päässä vanhasta paahtimosta. Paahtimon rakentaa Lemminkäinen-konserniin kuuluva Lemcon.

Investoinnin arvo on 120 miljoonaa euroa. Uusi paahtimo – lajissaan Euroopan neljänneksi suurin – on valmis vuonna 2009. Sen tuotantokyky on tuntuvasti suurempi kuin nykyisen paahtimon.

Sama 43 000 tonnin tuotantomäärä, joka nykyisin syntyy paljolti viikonloppu- ja yövuorojen ansiosta, saadaan uudessa paahtimossa aikaan viitenä päivänä viikossa kaksivuorotyöllä.

Tarkoitus on myydä nykyinen seitsemän hehtaarin paahtimotontti. Näin yhtiö on tehnyt ennenkin. Aikanaan se oli Vuosaaren suurin yksityinen maanomistaja. Viimeksi se myi Vuosaaresta kauppakeskus Columbuksen.

Bertel Paulig muistuttaa, että nykyinen tuotantolaitos sijaitsee 300 metrin päässä hiekkarannasta ja sama matka on metroasemalle.

”Ei ole järkevää varata näin arvokasta maata teolliseen käyttöön.”

Edessä investointi Venäjälle

Pauligin seuraava merkittävä paahtimoinvestointi tapahtuu Venäjällä.

Vielä ei tiedetä missä, Pietarin vai Moskovan seudulla. Paulig on jo vuoden verran etsinyt oikea paikkaa ja yhteistyökumppania – toistaiseksi turhaan.

”Aina on viime tipassa tullut jokin yllätys eteen.” Venäjällä yllätys voi olla esimerkiksi sellainen, että kaasu- ja sähköverkon liittymismaksu on korkeampi kuin kaavoitetun teollisuustontin hinta.

Bertel Paulig on silti optimistinen.

”Uskon että tämän vuoden aikana tiedämme, minne menemme ja millä aikataululla.”

Idea paahtimoinvestoinnista Venäjälle perustuu joka tapauksessa kirkkaaseen logiikkaan. Valmiin kahvin tullit ovat korkeat, kun taas raaka-aineella on nollatulli.

”Kilpailu paikallisten paahtimoiden kanssa siis edellyttää, että itsekin paahdamme kahvin Venäjällä.”

Bertel Paulig arvioi, että Venäjällä myös liiketoiminnan pitkän tähtäyksen mahdollisuudet ovat hyvät.

Pauligin brändi on arvokas

Paitsi sukunimi ja yhtiön nimi Paulig on varmasti yksi Suomen talouselämän arvokkaimmista brändeistä.

Huhtikuussa 2007 markkinointiviestinnän ammattilaiset arvioivat heille suunnatussa kyselyssä, että Pauligin brändi olisi Suomen talouselämän kahdeksanneksi vahvin Nokian, Fazerin, Marimekon, Koneen, Finnairin, Iittalan ja Valion jälkeen.

Ei siis ole ihme, että näin arvokkaasta tuotenimestä kiistellään ja käydään oikeuttakin.

Marraskuussa 2006 Helsingin käräjäoikeus päätti, että Robert Paulig saa käyttää sukunimeään yhtiönsä ja tuotteidensa brändeissä.

Robert Paulig tuottaa erikoiskahveja ja myy niitä kahvilaketjussaan. Hän on kiistellyt sukuyhtiön kanssa oikeudesta käyttää Pauligin nimeä tuotteissaan jo vuosikaupalla.

Keskustelu