Joululahjat: Mirhaa vai lahjakortteja?

Jarmo Raivio
Talous 9.11.2009 07:40

Joululahja on tieteellisti vaikea asia. Kuinka kulutusjuhlan käy tänä vuonna?

Mirha Kuvitus Janne Tervamäki

No niin, nyt se on alkanut. Joulukauppa.

Konvehtirasiat ja vihreät kuulat on kärrätty pienimmänkin lähikaupan karkkihyllyyn. Kauppojen jouluaukiolo alkoi viime sunnuntaina, eli nyt saa ostella pyhäisinkin.

Joulukauppa on aina ollut kansantalouden kulutusvalmiuden mittatikku, mutta tänä vuonna sitä seurataan poikkeuksellisen tarkasti. Suomen talous kun on vähintäänkin jakomielisessä tilanteessa.

Vientiteollisuus on edelleen täysin jumissa, alkuviikosta julkaistujen tullilukujen mukaan Suomen vienti on vähentynyt vuodessa lähes 40 prosenttia. Raskas vientiteollisuus ei odota tilanteen paranevan nopeasti.

Samalla työttömyyden arvioidaan pahenevan myös ensi vuonna. Synkimpien ennusteiden mukaan työttömyys puolitoistakertaistuu, joten ensi vuonna Suomessa on 300 000 työtöntä.

Kuluttaja on kuitenkin miltei hilpeissä tunnelmissa. Tilastokeskuksen mittaama kuluttajien luottamus talouteen vahvistui edelleen lokakuussa, näin korkealla luottamuslukemat kävivät viimeksi vuonna 1997.

Se tietää hyvää joulukaupalle – ainakin periaatteessa. Viime vuonna joulumyynnin ennustettiin kasvavan perushyvää parin kolmen prosentin vauhtia. Päälle vyöryvät surkeat talousuutiset kuitenkin säikäyttivät suomalaiset, joulukauppa hyytyi lopulta vuoden 2007 tasolle.

Hyytymisestä huolimatta kassakoneet kilisivät 950 miljoonan euron arvosta. Sitä voidaan pitää heikkona suorituksena vain, jos joulu ymmärretään vuosi vuodelta paisuvaksi kulutusjuhlaksi.