Rouvan kukkarossa

Naisten houkuttelu sijoittajiksi on kasvavaa liiketoimintaa. Suosittu Vauras Nainen -brändi tarjoaa yleispäteviä talousvinkkejä, mutta yhteisössä vietellään myös verkostomarkkinoinnin pariin.

Talous 22.11.2019 06:00
Teksti Wilhelmiina Palonen kuvat Klaus Welp

Nainen tanssahtelee puistossa kädet levällään ja heittää keltaisia lehtiä ilmaan.

”Nainen, haluatko olla energisempi, onnellisempi, innostunut ja nauttia elämästä vieläkin enemmän? Haluatko voida paremmin ja nukkua yösi levollisesti? Haluatko paremman parisuhteen?”

Videon pehmeä-ääninen päähenkilö on Terhi Majasalmi, joka mainostaa Varallisuusakatemia-yhtiönsä palvelua.

Kaikilla on mahdollisuus vaurastua, yhtiö lupaa verkkosivuillaan.

Yksi myynnissä olevista tuotteista on Vauras Nainen -valmennusilta. Pääsylippu sinne maksaa tarjoushintaan 27 euroa, ja sitä vastaan asiakkaalle luvataan verkostoitumista sekä konkreettisia vinkkejä ”vaurastumisen matkalle”.

Terhi Majasalmi markkinoi sijoittamista naisille.

Terhi Majasalmi markkinoi sijoittamista naisille. © Sampo Korhonen

Parikymmentä naista on kokoontunut juhlatalolle Riihimäelle. Hortensioin koristeltuun buffetpöytään on katettu salaattia ja focaccia-leipää.

Osallistujat on istutettu pöytiin sen mukaan, ovatko he etukäteen kertoneet olevansa kiinnostuneita asuntosijoittamisesta, osakkeista vai rahastoista.

Ensimmäinen varallisuusvalmentaja aloittaa. Lapsuudenkoti oli vähävarainen, kauppakorkeakoulusta valmistumisen jälkeen oli ihanaa ostaa merkkivaatteita. Kaikki mikä tuli, meni. Luotto saattoi olla tapissa ja tili lähes tyhjä ennen palkkapäivää. Sitten hän osallistui Terhi Majasalmen, vanhan opiskelukaverinsa, pitämään koulutukseen.

Nyt puhuja on yksi Majasalmen yrityksen nimissä toimivista varallisuusvalmentajista. Hän kertoo sijoitussalkustaan, jonka arvo on ”kuusinumeroinen”. Sijoitusasuntoja on useita.

Valmennusillan tauolla rahastosijoittajien pöydässä puhutaan kultaan sijoittamisesta. Yksi on hankkinut miehensä kanssa kultaharkon, mutta sille on ollut vaikea keksiä säilytyspaikkaa. Ei niin pientä kehtaa pankkiinkaan viedä. Myöhemmin keskustelu siirtyy laihduttamiseen.

Toisen varallisuusvalmentajan aihe on ”vaurastumisen psykologia”. Kun hän alkoi pohtia suhdettaan rahaan, hän tajusi, että vaurastumisen esteenä oli epäluulo auktoriteetteja kohtaan. Asenteen muuttaminen kannatti: nyt hänellä on veljensä kanssa asuntosijoittamiseen keskittynyt yhtiö ja yli kymmenen sijoitusasuntoa.

Molemmat varallisuusvalmentajat ovat kertoneet vaurastumisestaan myös yrityksen verkkosivuilla ja mediassa.

Kertomukset ovat sujuvia, mutta niissä mennään niukasti numeroihin tai muihin yksityiskohtiin. Epäselväksi jää esimerkiksi se, miten asuntojen rahoittaminen on konkreettisesti järjestetty.

Neuvot toistuvat valmennusillan aikana. Hyödynnä korkoa korolle -ilmiö. Pidä kulut hallinnassa. Käytä velkavipua. Sijoita, sijoita ja sijoita.

Velkavipu tarkoittaa sijoituskohteen, esimerkiksi asunnon, hankkimista velkarahalla.

Korkoa korolle syntyy, kun aiemmin sijoitetun pääoman tuottoja sijoitetaan tuottavasti uudelleen.

Oma Säästöpankin edustaja istuu tauolla pöytään juttelemaan. Pankki on Varallisuusakatemian yhteistyökumppani. Valmennusilloissa ovat olleet mukana myös muun muassa Nordea ja Osuuspankki.

Pankin edustaja tekee selväksi, ettei saa suoraan neuvoa asiakkaitaan ostamaan tiettyjä osakkeita tai rahastoja.

Toisinaan kerron kuitenkin, mitä itse olen hankkinut, nainen sanoo hymyillen.

Illan päätteeksi osallistujat saavat tehtäväkseen kirjoittaa viidessä minuutissa mahdollisimman monta mieleen tulevaa ajatusta rahasta.

Näin voi päästä kiinni omiin haitallisiin rahakäsityksiinsä. Harjoitusta kannustetaan toistamaan kotona.

Vauraan Naisen brändi on rakennettu Majasalmen persoonan ympärille.

Terhi Majasalmi järjesti ensimmäisen koulutuksensa naisille kymmenen vuotta sitten. Tänä syksynä Vauras Nainen -iltoja on järjestetty 11 paikkakunnalla ympäri Suomea.

Hän on kauppatieteiden maisteri ja laillistettu kiinteistönvälittäjä. Majasalmi on ollut mukana myös televisiosarjassa ja kirjoittanut kirjoja.

”Jokaisen pitäisi pyrkiä olemaan taloudellisesti itsenäinen”, hän kertoo.

Majasalmen tarina alkaa isän työttömyydestä 1990-luvulla. Se sai tyttären tajuamaan rahan merkityksen, ja muutaman vuoden päästä hän talletti ensimmäiset tuhat markkaa asuntosäästötilille.

Majasalmi kokeili erilaisia sijoitusmuotoja, mutta vasta asuntosijoittaminen oli ”rakkautta ensisilmäyksellä”.

Tyttären syntymä vuonna 2008 havahdutti Majasalmen ajattelemaan, millaisen jäljen hän haluaa maailmaan jättää. Tärkeimmältä tuntui auttaa muita naisia vaurastumaan. Mutta ei hyväntekeväisyytenä.

”Mä olen aina halunnut tehdä bisnestä.”

Majasalmen mukaan asuntosijoittaminen on hänelle tärkein tulonlähde: hän sijoittaa yhdessä miehensä kanssa kiinteistöihin Yhdysvalloissa. Perhe asuu Suomessa, mutta viettää välillä pidempiä aikoja Las Vegasissa.

Vuonna 2012 perustettu Varallisuusakatemia Oy tarjoaa Vauras Nainen -iltojen lisäksi ryhmävalmennuksia. Myynnissä on myös kolme kuukautta kestävä henkilökohtainen valmennus.

Vauraan Naisen brändi on rakennettu Majasalmen persoonan ympärille, ja hänen kasvonsa toistuvat markkinointimateriaaleissa.

Jos asiakas haluaa valmentajakseen Majasalmen, hinta on 2 970 euroa. Muut valmentajat saa puoleen hintaan.

Varallisuusakatemian helmikuussa 2019 päättyneen tilikauden liikevaihto oli reilut 90 000 euroa. Tappiota syntyi viitisentuhatta euroa.

Kouluttaminen ei Majasalmen mukaan ole ollut rahallisesti tuottoisaa liiketoimintaa.

”Henkisen palkintoni olen kyllä saanut.”

 

Naisten sijoittamisesta on viime vuosina puhuttu enemmän kuin koskaan. Myös pankit ovat huomanneet naisten lisääntyneen kiinnostukseen.

Piensijoittajien suosiman, verkossa toimivan Nordnet-pankin asiakkaista naisia on jo lähes kolmannes.

Sukupuolten välillä on eroja. OP-ryhmästä kerrotaan, että miesasiakkaat sijoittavat varallisuudestaan suuremman osan kuin naiset.

Miehet ovat naisia valmiimpia ottamaan taloudellisia riskejä. Naiset tyytyvät keskimäärin pienempään tuottoon: Nordean teettämän tutkimuksen mukaan suurelle osalle naisista riittää vain yhden prosentin tuotto.

Nordnetistä kerrotaan, että naisten sijoitukset menestyvät kyllä hyvin. Kasvanut sijoitusinto tulee todennäköisesti näkymään naisten tuotoissa ja varallisuudessa vasta viipeellä. Korkoa korolle kertyy hitaasti.

Majasalmen Vauras Nainen on vain yksi naisten sijoittamiseen keskittyvistä brändeistä. Muita ovat esimerkiksi Massimuijat, Bisnesnainen ja Mimmit sijoittaa. Nekin toimivat sosiaalisessa mediassa ja tarjoavat keskustelupaikan seuraajilleen.

Ilmiö näkyi myös Sijoittaja 2019 -tapahtumassa syyskuussa, kun Mimmit sijoittaa -yhteisö palkittiin Vuoden sijoitustekona.

Vuoden sijoittaja -palkinnon sai 32-vuotias toimittaja, yrittäjä Julia Thurén.

Vauraan Naisen Terhi Majasalmen Instagram-tili vilisee kuvia urheiluautoista, aurinkorannoista, palmuista ja korkokenkäposeerauksista.

Thurén kuvaa arkisempaa elämää. Hän jakaa videoillaan sijoitusvinkkejä esimerkiksi keittiössä tai kylpyhuoneesssa, usein vauva sylissään. Se on tietoista. Thurén sanoo haluavansa tehdä tylsäksi koetusta asiasta helpommin lähestyttävän.

Hän on kertonut senkin, että hänen suorat osakesijoituksensa olivat palkinnon vastaanottamisen aikaan miinuksella.

”Ihmiset puhuvat sijoituksistaan yleensä vain silloin, kun menee hyvin”, Thurén sanoo.

Opit ovat yhteisiä riippumatta sijoitusbrändistä tai sen edustajasta.

Hyödynnä korkoa korolle -ilmiö. Pidä kulut hallinnassa. Voit hyödyntää velkavipua. Hajauta. Kartoita riskit. Pienelläkin summalla voi aloittaa.

Viesti on itse asiassa sama, jota esimerkiksi Osakesäästäjien keskusliitto on ajanut jo pitkään: sijoittaminen kuuluu kaikille.

Liiton puheenjohtaja, professori Timo Rothovius kehuu naisten sijoittamisen trendiä loistavaksi. Nousun syyksi hän näkee sosiaalisen median ja sieltä saatavan vertaistuen.

”Jos mietitään vaikka tulevia eläkkeitä, niin ei ole ollenkaan varmaa, riittävätkö ne sellaiseen elintasoon kuin on totuttu.”

Sijoituspuheen nousua selittänee myös talouden viime vuosien hyvä vire. Poikkeuksellisen matalat korot ovat nostaneet asuntosijoittamisen suosiota.

Toisaalta valtiovarainministeriö ja Suomen Pankki ovat varoittaneet kotitalouksien historiallisen korkealle nousseesta velkaantumisasteesta. Valtaosa velasta on asuntolainaa.

 

Facebookissa Vauras Nainen -ryhmässä on yli 56 000 jäsentä. Terhi Majasalmi perusti ryhmän muutama vuosi sitten.

”Oletteko kilpailuttaneet asuntolainojanne uudelleen?”

”Aloittelija tahtoo sijoittaa aurinkopaneeleihin. Kokemuksia ja vinkkejä?”

”Onko jollakulla täällä kokemuksia Titanium Sijoituspalveluista?”

Osa keskustelijoista on vasta-alkajia, toiset vertailevat lainojen korkoja ja marginaaleja tottuneesti. Ryhmässä voi kysyä mitä tahansa talouteen ja rahaan liittyvää, mutta suora tuotteiden tai palveluiden markkinointi ei ole sallittua.

Moni esittää saman kysymyksen: miten voisin saada lisää tuloja? Vastauskin on usein sama: ”VM.” Moni vastaaja kertoo vaurastuneensa verkostomarkkinoinnin avulla.

”Nousin nopeasti sellaiselle tasolle, että jouduin valitsemaan silloisen akateemisen uran ja VM:n välillä. En ole katunut – tämä mahdollistaa niin paljon enemmän ja olen läsnäolevampi äiti ja ystävä.”

Verkostomarkkinointi on tyypillisesti toimintaa, jossa myyjät houkuttelevat mukaan uusia myyjiä ja saavat korvausta myös näiden tekemistä kaupoista. Osalla verkostomarkkinointiyrityksistä on monimutkaisia jäsenyys- ja palkitsemisjärjestelmiä.

Ryhmän keskustelijat kertovat myyneensä muun muassa lastenvaatteita, ravintolisiä, painonpudotuskahvia, alusvaatteita, magneettikoruja. Jopa ”nuorennuslaitteita”.

”Ota yhteyttä, jos tämä kiinnostaa! Tiimissäni on aina tilaa.”

”Teen sitä suurella ylpeydellä, enkä todellakaan tiedä vastaavaa mahdollisuutta muuttaa omaa elämää. Lottovoitto on ehkä toinen, mutta paljon vaikeampaa kuin verkostomarkkinointi.”

Kun keskustelija kertoo oman taloutensa ongelmista, paikalle ilmaantuu nopeasti avuntarjoajia.

”Mulla olis siihen hyvä vaihtoehto. Jos kiinnostaa, niin laita yv. :)”

Nyt pinnalla on Kannaway-yritys, joka myy ravintolisiä, kosmetiikkaa ja eteeristä öljyä. Tuotteet sisältävät kannabiksen siemenistä uutettua öljyä. Yksi tuotteista on Hamppu + Aplikaattori Aktiivi. Alle 12 gramman tuubi maksaa 409,03 euroa. Öljyn luvataan auttavan, tarvitsipa sen käyttäjä sitten lepoa tai energiaa.

Verkostomarkkinointia on kritisoitu siitä, että se antaa yliviritettyjä lupauksia vaurastumisesta. Onnistuminen myynnissä vaatii usein tuotteiden ja verkoston jäsenyyden kauppaamista lähipiirille.

Vauraan Naisen Facebook-ryhmä näyttää siis toimivan mainospaikkana myös verkostomarkkinoinnille. Se ei vaikuta olevan ongelma ryhmän perustajalle. Majasalmi sanoo, ettei hän halua puuttua siihen, miten ihmiset hankkivat lisätuloja.

”Verkostomarkkinointi on liiketoimintamalli siinä missä muutkin.”

Pikavippifirmat sen sijaan toimivat Majasalmen mukaan vastuuttomasti. Samoin Veikkaus.

”Riistetään niiltä ihmisiltä, jotka ovat taipuvaisia addiktioon.”

Majasalmi sanoo haluavansa saada ihmiset tavoittelemaan taloudellista itsenäisyyttä, ei lottovoittoa.

© Klaus Welp

Varallisuusvalmentaja on Majasalmen rekisteröimä tavaramerkki. Yritys myy paitsi valmennusta myös valmentajan koulutusta.

Kurssiin kuuluu lähiopetusta, webinaareja ja omatoimisia harjoituksia. Valmennuksen jälkeen saa varallisuusvalmentajan tittelin.

Yritystä on aiemmin kritisoitu siitä, että se markkinoi ”auktorisoituja varallisuusvalmentajiaan”, jotka se auktorisoi itse.

Sittemmin Majasalmi on sisällyttänyt koulutukseen sijoituspalvelualan APV1-tutkinnon läpäisemisen. Nykyisistä valmentajista toinen suoritti tutkinnon kesällä, toinen aikoo suorittaa sen marraskuussa.

He eivät kuitenkaan myy sijoitusneuvontaa, Majasalmi painottaa.

Tavalliselle ihmiselle saivartelulta kuulostavalla asialla on oikeudellista merkitystä. Kun kyse ei ole laissa säännellystä sijoituspalvelusta, Finanssivalvonta ei valvo sitä.

Valmentajat muistuttavat liikunnan personal trainereita, joiden pitää – Majasalmen sanoin – tietää, ”miten se puntti kasvattaa sitä lihasta”.

”Tässä taas sun pitää tietää, mitkä tavat kasvattavat varallisuutta.”

Raha-asioiden personal trainer ei kuitenkaan saa neuvoa käyttämään tiettyä laitetta tai näyttää liikkeitä valmennettavalle. Valmentaja voi selittää perusperiaatteita ja vaihtoehtoja sekä tsempata. Aina voi kertoa omista treenikokemuksistaan.

Entä jos käy huonosti?

Valmentajien tehtävään kuuluu kertoa yleisellä tasolla riskeistäkin, Majasalmi sanoo.

Ja vaikka rahansa veisi varainhoitajalle, ihminen on vastuussa omista valinnoistaan.

”Kyllä me sijoittamisessa kaikki menetetään joskus rahaa.”

”Mulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin saada itselleni varallisuutta.”

Varallisuusakatemian koulutuksissa painotetaan psykologiaa. ”Vaurastuminen on päätös polusta, jolle haluaa astua”, yrityksen verkkosivuilla kerrotaan.

Majasalmi sanoo, että hän ei itse usko nopeaan rikastumiseen, mutta kylläkin ihmisen oman ajattelutavan merkitykseen.

”Jos ajattelet hirveän negatiivisesti rahasta, se ei siirry toiminnaksi. Tai jos siirtyy, se voi olla negatiivista toimintaa, joka siis itse asiassa vahingoittaa sua.”

Ensin pitää muuttaa ajattelua, sitten toimintaa. Majasalmi nostaa esimerkiksi suomalaiset jääkiekkoilijat. Nuorten jääkiekkomaajoukkue käyttää apunaan mentaalivalmentajaa.

”Nuorilla ei enää ole Ruotsi-kammoa, vaan ne pelaavat sitä peliä ja nauttivat siitä, ja sitten tulee hyviä tuloksia.”

”Sillä on tosi paljon merkitystä, että mitä annat itsesi tehdä tai ajatella. Annatko itsesi voittaa vai et?”

Miten hyvin Majasalmi itse on onnistunut voittamaan? Hän ei halua kertoa varallisuutensa arvoa.

”Koen, että se menee vähän niin kuin kehuskeluksi.”

Hän kuitenkin kertoo, että suurin osa omaisuudesta on kiinni asunnoissa, joita hän omistaa ”kymmeniä”. Tärkeintä on, että tulot eivät ole kiinni palkkatyössä.

Majasalmi palaa isäänsä.

”Isähän oli osaava ja pidetty, ja hän teki työnsä hirveän hyvin, mutta silti kävi niin, että hän menetti työnsä.”

Hyvillekin ihmisille voi siis käydä huono tuuri. Majasalmi sanoo olevansa erilainen kuin moni muu: ei ole tarvinnut miettiä, haluaako hän kerryttää omaisuuttaan.

”Olen ajatellut, että mulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin saada itselleni varallisuutta. Että en pärjää tässä maailmassa, jos mulla ei ole omaa varallisuutta.”

 

Helsingin Messukeskuksessa on Nordic Business Forum -tapahtuman lounas- ja verkostoitumistauko. Majasalmi on liike-elämän jättitapahtuman vakiokävijä.

Hän on pohtinut, että järjestäisi itse ison Vauras Nainen -tapahtuman ensi vuonna. Mukaan mahtuisi kolmisentuhatta ihmistä.

Nordic Business Forumiin Majasalmi on ostanut kolmisentuhatta euroa maksaneen First Class -lipun, jolla pääsee myös kättelemään amerikkalaisnäyttelijä George Clooneya. Myöhemmin Majasalmi julkaisee Instagramissa yhteiskuvan.

”Nice to meet you Mr. Clooney.”

Majasalmi on tyytyväinen siihen, että tapahtumassa on esillä paljon naisia. Morgan Stanley -liikepankin johtaja, kirjailija Carla Harris oli ”ilmiömäinen”.

”Aivan järisyttävä karisma ja miten se tuli lavalle tykittämään sitä tavaraa, niin sehän oli ihan huikee.”

Myös yleisössä istuneet miespuoliset ystävät olivat vaikuttuneita.

”Ne sanoi, että ihan tunsi, miten kivekset vetäytyvät.”

Harris esitteli yleisölle omia ohjeitaan menestykseen: ole aito oma itsesi, rakenna luottamusta, luo uusia johtajia, muista monimuotoisuus. No place for fear!

Majasalmi vakuuttui.

”Jos sen kymmenen kohtaa vie käytäntöön, niin aika varmasti hyviä juttuja tulee.”

 

Riihimäen Vauras Nainen -iltaan osallistunut toimittaja ei kertonut illan järjestäjille etukäteen työroolistaan, koska halusi kokea tapahtuman mahdollisimman autenttisena.

Sisältö