”Jokainen ihohuokonen on tarkkailun kohteena” – Hyvinvointivillitys näkyy kaupan voidehyllyllä

Kulttituotteet syntyvät nopeasti sosiaalisessa mediassa ja tulevat ennätysvauhtia maailmalta Suomeen.
© Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

Ihonhoitotuotteita ostetaan nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja kasvun ennustetaan kiihtyvän lähitulevaisuudessa. Maailmanlaajuinen ilmiö näkyy myös Suomessa.

Teknokemian yhdistyksen mukaan Suomen ihonhoitotuotteiden markkinoiden arvo oli kuluttajahinnoissa noin 256 miljoonaa euroa vuonna 2018. Vuonna 2011 vastaava luku oli noin 233 miljoonaa euroa, eli kuudessa vuodessa markkinat kasvoivat noin 9 prosenttia.

Lähivuosina kasvun arvioidaan kiihtyvän. Kaupan liitto arvioi, että vuonna 2023 ihonhoitotuotteiden kokonaismyynti kasvaa 9,5 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Kaupan liitto ottaa omissa tilastoissaan huomioon hieman eri tuotteita kuin Teknokemian yhdistys.  

Tällä hetkellä suomalainen ostaa ihonhoitotuotteita keskimäärin 51,76 eurolla vuodessa. Vuonna 2023 Kaupan liitto ennustaa summan olevan 56,39 euroa.