Fossiilimainonta syynissä

Ilmastoa kuormittavien yritysten mainonta pitäisi kieltää kuten tupakankin, vaativat aktivistit. Mainospaikkojen tarjoajat odottavat yhteisiä linjauksia.

talous 05.10.2021 07:30
Näkymä lentokoneen ikkunasta. Kritiikkiä on herättänyt muun muassa lentämisen ja lomamatkojen mainostaminen.
Kritiikkiä on herättänyt muun muassa lentämisen ja lomamatkojen mainostaminen. © NANO CALVO / VWPICS / LEHTIKUVA

Ilmastonmuutoksesta huolestuneet aktivistit ja poliitikot tahtovat rajoittaa ilmastoa runsaasti kuormittavien yritysten mainontaa Suomessa ja Euroopassa.

Maanantaina 4. lokakuuta käynnistyi nimienkeruu ympäristöjärjestö Greenpeacen kansalaisaloitteeseen Euroopan unionille. Aloite vaatii täyttä mainostus- ja sponsorointikieltoa fossiilisille polttoaineille, niillä toimivien ajoneuvojen käyttöä edistäville yrityksille ja fossiilisten polttoaineiden louhijoille, jalostajille, myyjille, jakelijoille ja tuottajille.

Syyskuun lopussa kansanedustaja Mai Kivelä (vas) jätti eduskunnassa aloitteen, jossa toivoo hallituksen selvittävän, miten ilmastolle haitallisten asioi­den mainostamista voitaisiin Suomessa rajoittaa lainsäädännöllä. Aloitteessa Kivelä mainitsee esimerkkeinä fossiiliset polttoaineet ja lihan.

Sisältö