Huh, mikä sijoitus! Kotipizzan arvo kolminkertaistui parissa vuodessa

Uutisanalyysi: Pizzaa myydään yhä enemmän verkon kautta, mutta myös yhtiön ravintolamyynti on kasvanut.
Talous 27.6.2017 07:32
© Janne Tervamäki

Kun Kotipizzan osake listattiin Helsingin pörssiin pari vuotta sitten, harva uskoi, että osakkeen arvo kolminkertaistuisi kahdessa vuodessa.

Pizza maistuu suomalaisille kuluttajille ja näemmä myös sijoittajille. Suomen Gallup tiedusteli vuonna 2015 suomalaisten mieluisinta ruokaa. Pizzan edelle äänestyksessä kipusi vain paistettu kala.

Kotipizzan menestys liittyykin pikaruokakulttuurin kehittymiseen, tunnettuun keltapunaiseen brändiin ja pizzojen laadukkaaseen makuun.

Viime vuosina Kotipizzoissa onkin alettu käyttää muun muassa tuoretta mozzarellaa, parmankinkkua, rucolaa ja vaikkapa kirsikkatomaatteja.

Laatuun ja raaka-aineisiin on panostettu, sillä kilpailu alalla on kovaa ja myös suomalaisten kuluttajien makutottumukset ovat yhä vaativammat. Jauhelija ja tonnikala eivät enää ole ainoat täytteet, joita pizzoihin tilataan.