”Hiekkayhtiöt” tekivät satojen lentokoneiden jättikaupat

Talous 20.11.2013 13:00
Emirates-lentoyhtiön omistama Airbus A380 ja Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien ilmavoimien taitoryhmä lentonäytöksessä Dubaissa 18. marraskuuta. © Ali Haider / EPA

Persianlahden valtionyhtiöt muokkaavat uusiksi lentoliikenteen maailmankarttaa.

Liikenneilmailun historiaa tehtiin riuskoin ottein sunnuntaina 17. marraskuuta Dubain hiekka-aavikolle rakennetulla uudella suurlentokentällä. Persianlahden kolme suurta lentoyhtiötä, Emirates, Qatar Airways ja Etihad, tekivät Dubain ilmailunäyttelyssä kaupat sadoista uusista matkustajakoneista.

Yhdysvaltalainen Boeing myi Dubaissa koneitaan yhtenä päivänä yli sadan miljardin dollarin (74 miljardin euron) ja eurooppalainen Airbus noin 42 miljardin dollarin (31 miljardin euron) arvosta.

Emirates osti 150 uutta, vielä piirustuslaudalla olevaa Boeing 777X-konetta ja 50 Airbusin A380-superjumboa. Etihad hankki 25 B-777X:ää, 30 lastentaudeista pahasti kärsinyttä B-787 Dreamlineriä ja 50 Airbusin uutta A350-konetta. Qatarille tulee 50 B-777X:ää.

Julkistetut hinnat ovat listahintoja eli merkittävästi korkeampia kuin ne, joita koneista lopulta maksetaan. Esimerkiksi Finnair maksaa 11:sta A350-koneesta ”vain” miljardi euroa. Se on alle puolet listahinnoista.

Ylikapasiteetti uhkaa

Alennuksista huolimatta Dubaissa tehtiin häkellyttävän suuria kauppoja. Ne johtavat aikanaan ainakin kahteen seurausvaikutukseen: yhä isompi osa globaaleista liikennevirroista kulkee Persianlahden kolmen pikkumaan kautta.

Ja kilpailijat tulevat yhä pahemmin räksyttämään siitä, kuinka ”hiekkayhtiöt” pääsevät omistajavaltioidensa eli Dubain (Emirates), Abu Dhabin (Etihad) ja Qatarin (Qatar Airways) avokätisten tukiaisten avulla hallitsevaan asemaan maailman lentoliikenteessä.

Osa nyt hankituista koneista tulee korvaamaan yhtiöiden nykyistä kalustoa. Huomattava osa lisää kuitenkin alan kokonaistarjontaa. Tämä on yksi vahva syy pelätä, että koko toimialan vanhin ja pahin helmasynti, ylikapasiteetti, alkaa jälleen nostaa päätään. Se saattaa tehdä pikaisen lopun lentoliikenteen myönteisestä kannattavuuskehityksestä.

Yhtiökolmikon kotimaat ovat pikkuriikkisiä. Niiden yhteenlaskettu asukasmäärä on 7,5 miljoonaa. Sen varaan ei voi laskea mitään.

Persianlahden pikkuvaltiot nauttivat kuitenkin lentoliikenteessä samantyyppisestä maantieteellisestä edusta kuin Suomi. Molemmat ovat merkittävien liikennevirtojen alla. Helsinki-Vantaa on lähempänä suuria Aasian keskuksia kuin yksikään toinen Euroopan merkittävä kenttä. Tähän perustuu Finnairin menestyksellinen Aasian-strategia.

Myös lentokentät uusiksi

Dubai & Co ovat hyvällä liikepaikalla Euroopan, Aasian ja Australian välisessä liikenteessä. Nyt ne ovat alkaneet panostaa entistä enemmän myös Yhdysvaltoihin, jonne niillä on jo 120 vuoroa viikossa. Koneet ovat viimeisen päälle, usein Airbus A380-tyyppisiä. Emirates on ostanut niitä nyt tehtyjen kauppojen jälkeen toista sataa, amerikkalaiset lentoyhtiöt eivät vielä yhtäkään.

Lentokaluston lisäksi hiekkayhtiöiden omistajavaltiot ovat panostaneet hurjia summia lentokenttiinsä.

Dubain ilmailunäyttely pidettiin vasta avatulla al Maktoum -lentoasemalla. Se on lopullisessa laajuudessaan vasta 2027. Siinä vaiheessa rahaa on palanut noin 24 miljardia euroa. Qatarin pääkaupungissa Dohassa rakennetaan uutta 11 miljardin euron lentoasemaa ja Abu Dhabiin tehdään yli viiden miljardin euron laajennusta.

Tuloksiakin on tullut. Dubain matkustajamäärä oli 2006 noin 29 miljoonaa. Viime vuonna kenttää käytti lähes 58 miljoonaa matkustajaa. Abu Dhabissa päästiin noin 15 miljoonaan eli samaan kuin Helsinki-Vantaalla ja Dohassa 21 miljoonaan matkustajaan.

Toisin kuin kahdessa naapurimaassa, Dubaissa ei ole öljyä. Niinpä ilmailusektorin lasketaan tuovan lähes viidesosan maan bruttokansantuotteesta.

Öljyrahoilla vaiko ei?

Kilpailijat ovat erittäin huolissaan ja erittäin näreissään. Persianlahden yhtiökolmikkoa syytetään suoraan omistajavaltioidensa eläteiksi, jotka mälläävät öljyrahoilla.

”Eivät ne itse asiassa ole lentoyhtiöitä vaan hallituksia. Ne saavat etuja markkinoilla, koska niiden ei tarvitse välittää kannattavuudesta”, sanoi ison amerikkalaisyhtiön Deltan toimitusjohtaja Richard Anderson talouslehti Wall Street Journalin (WSJ) haastattelussa.

Toisen suuren amerikkalaisyhtiön Unitedin ykkösmies Jeff Smisek sanoo samassa WSJ:n jutussa, että Persianlahden yhtiöt hyötyvät omistajavaltioidensa lentokenttäinvestoinneista ja saavat niiltä pääomaa, veroetuja ja tukiaisia polttoaineostoihin.

Saksalaisyhtiö Lufthansa pitää valtiontukena sitä, että esimerkiksi Dubaissa valtio omistaa lentoyhtiön ja lentokentät ja toimii myös ilmailuviranomaisena.

”Naurettavaa”, vastaa maailman suurimmaksi kansainvälisen liikenteen lentoyhtiöksi kasvaneen Emiratesin toimitusjohtaja Tim Clark WSJ:ssä. Hänen yhtiönsä nettisivuilla selvitetään laveasti tukiaisväitteitä.

Yhtiö myöntää vain kaksi tukiaismuotoa. Se ei maksa yhteisöveroa eivätkä sen ulkomaiset työntekijät maksa tuloveroa. Emiratesin mukaan yhteisöveroa ei maksa moni muukaan lentoyhtiö, koska vero maksetaan vain voitosta ja se jää monelle haaveeksi. Tuloveroa taas ei tarvita, koska Emirates kustantaa työntekijöidensä puolesta ne palvelut, joihin verovaroja yleensä käytetään.

Hiekkayhtiöiden työvoima on kuitenkin yleensä heikossa asemassa. Järjestäytymistä ei sallita. Qatar Airways pitää raskautta välittömän irtisanomisen perusteena ja kohtelee väkeään muutenkin tavalla, joka aiheuttaa jatkuvia vastalauseita kansainvälisen kuljetustyöväen liiton ITF:n leiristä.

ITF älähti viimeksi, kun Qatar liittyi Finnairin kumppaniksi lentoyhtiöiden Oneworld-allianssiin.

Kilpailijat kauhuissaan

Tuoreiden jättikauppojen jälkeen hiekkayhtiöt herättävät kilpailijoissaan yhä suurempaa kauhua. Jo nyt on vaadittu, että kolmikon liikenneoikeuksia rajoitettaisiin niin Yhdysvaltoihin kuin Eurooppaankin.

Se vaatimus ei johda mihinkään. Liikenneoikeuksista päättävät valtiot ja Emiratesin, Etihadin ja Qatarin valtavat lentokonekaupat ovat elintärkeitä niin Yhdysvalloille kuin Airbus-yhtiön eurooppalaisille kotivaltioille.

Lisäksi kaikki kolme ovat länsimaiden tärkeitä poliittisia liittolaisia epävakaalla maailmankolkalla. Nämä poliittiset tosiasiat ovat selviä kuin pläkki myös hiekkayhtiöiden johdolle.

Saksa on toistaiseksi evännyt Emiratesin liikenneoikeudet Berliiniin.

”Maiden pitäisi avautua myös muille lentoyhtiöille. Jolleivät saksalaiset päästä meitä markkinoilleen, he voivat ottaa lentokoneensa takaisin”, sanoi Emiratesin hallituksen puheenjohtaja, sheikki Ahmed bin SaeedAl Maktoum WSJ:lle. Hän noutaa mahtavan A380-laivastonsa Hampurista. Tällaisen uhkauksen jälkeen lupa Berliiniin lienee luvassa lähiaikoina.

Hiekkayhtiöiden kasvulle ei näy rajoja, mutta kaikkien kolmen on ajan mittaan lähes mahdotonta pärjätä. Kovin pudotuspeli tullaankin käymään kolmikon kesken. Sen tuoksinassa voidaan käyttää holtittoman kapasiteetin kasvattamisen ja hurjien alennusmyyntien kaltaisia keinoja, jotka aiheuttavat suurta haittaa myös hiekkayhtiöiden kilpailijoille.