Henna Virkkunen: Opetuksessa ei saa säästää

Hannele Jäämeri
Talous 3.10.2009 10:01

Opetusministeriö pohtii, pitäisikö opettajia lomauttavien kuntien aikeet tutkia jo ennakkoon, kertoo ministeri Henna Virkkunen.

Henna Virkkunen Opetusministeri Henna Virkkunen muistuttaa, että vuoden tai kahden säästöt opetuksessa voivat vaikuttaa koululaisen loppuelämään ja sitä kautta yhteiskuntaan. Kuva Martti Kainulainen / Lehtikuva

Opetusministeri Henna Virkkunen (kok) on toistuvasti varoittanut kuntia, että opetuksesta säästäminen on lyhytnäköistä. Nyt kokoomusvetoisessa Espoossa virkamiehet suunnittelevat perusopetukseen liki kymmenen prosentin säästöjä. Onko tämä kokoomuslaista politiikkaa?

”En tiedä yhtään kuntaa Suomessa, jossa perusopetuksen resurssit olisivat niin hyvät, että sieltä voisi leikata kymmenen prosenttia. Kokoomuslaiseen vastuulliseen politiikkaan kuuluu myös se, että lasten ja nuorten tulevaisuuteen sijoitetaan. Taantumia tulee ja menee, mutta koululaisille vuosi tai kaksi on pitkä aika, jolla voi olla vaikutusta koko loppuelämään. Nykyiset lapset ovat pieni ikäluokka, jonka pitää aikanaan pyörittää yhteiskuntaa.”

Jo 17 kuntaa on ilmoittanut aikovansa lomauttaa opettajia ensi vuonna, viisi harkitsee. Useat kunnat vielä hiovat suunnitelmiaan opetustoimen säästöistä. Mitä tästä voi päätellä?

”Joillain kunnilla lomautukset näyttävät kuuluvan säännölliseen keinovalikoimaan talouden tasapainottamisessa. Itse en pidä sitä hyvän tapana. Se ei ole kestävää toimintaa. Kunnan tärkein tehtävä on tuottaa palveluja, ei se onnistu, jos siellä ei ole ihmisiä.”

Onko kyseessä arvovalinta?

”Kyllä on. Talouden tasapainottamista pitäisi miettiä rakenteiden ja toimintatapojen kautta.”

Kouluissa muut opettajat joutuvat hoitamaan lomautetun opettajan luokan ja sen lisäksi tietysti omansa. Miten tässä säilyy perusopetuslain vaatimus opetuksen laadusta?

”Lain mukaan oppilaalla on oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja turvalliseen oppimisympäristöön. Jokainen ymmärtää, että tämä ei toteudu hyvin, jos luokassa ei ole opettajaa. Läänit voivat kantelujen perusteella jälkikäteen arvioida, onko opetuksen laatu kärsinyt. Nyt tutkimme, voisiko asiaa arvioida ennakkoon niin, että lomautusta harkitsevat kunnat toimittaisivat suunnitelmansa etukäteen viranomaisille.”

Eduskunnassa on parhaillaan käsittelyssä laki erityisopetuksen uudistamisesta. Samanaikaisesti lomautuksilla rakennetaan erityisopetukselle lisätarvetta. Eikö tässä ole ristiriitaa?

”On siinä. Tilanne on vaikea, ja jotkut oppilaat saattavat kärsiä siitä erityisen paljon.”

Mistä kouluissa voi säästää?

”Riippuu kunnan tilanteesta. Kaikesta muusta kuin itse opetuksesta, toivottavasti. Ja niin, että siitä olisi mahdollisimman vähän haittaa oppilaille. Yksinkertaista reseptiä ei tähän asiaan ole, muutenhan kaikki olisivat sen jo toteuttaneet.”

Hallitus on päättänyt ohjata ikäluokkien pienentymisestä vapautuvat varat peruskoulutuksen laadun parantamiseen. Ensi vuonna rahaa on 62 miljoonaa euroa. Miten voidaan taata, että se käytetään tähän tarkoitukseen?

”Ensi vuonna rahaa jaetaan hakujen perusteella. Se on vähän byrokraattisempaa, mutta näin varmistetaan, että raha menee opetukseen. Ikävä kyllä ne kunnat, missä on kaikkein pienimmät resurssit, eivät ole mukana. Heillä ei ole edes henkilöä, joka tekisi hakemuksen. Toisaalta jos raha jaetaan suoraan esimerkiksi oppilasmäärän mukaan, kunta ei välttämättä käytä sitä opetukseen.”

Mitä ministeri voi tehdä säästöasiassa?

”Katsoa, että lainsäädäntö on kunnossa. Suomessa laki on mallissaan. Kunnilla on iso päätösvalta, mutta minusta se on oikein, olosuhteet ovat niin erilaisia eri puolilla maata. Tärkeää on myös pitää asioita esillä julkisuudessa. Nämä ovat arvovalintoja.”

Keskustelu

Aivan mitättömiä sisällöttömiä vastauksia.

Opetusministerillä ei ole mitään sanottavaa tai yritystäkään auttaa ahdingossa olevaa opetussektoria.

Rohkella esiintulolla ja toiminnalla Virkkunen voisi lunastaa paikkansa Suomen tulevaisuuden poliittisessa kentässä, näillä linjauksilla ja mitättömällä pipertämisellä ei saavuteta mitään muuta kuin pitkäaikaisia haittoja nuorille.

Siinähän säästätte. Ei suuri ikäluokka ajattele nuoria silloinkaan kun velkaannuttaa valtion nuorten piikkiin. Onneksi nuoret voivat sitten tulevaisuudessa laittaa vanhainkotien omavastuumaksut niin suuriksi, että vanhuksilta ulosmitataan kaikki omaisuus ennen kuolemaa. Tasapuolisuus toivottavsti toteutuu.

Tahan vuodenaikaan opettajat, nuo jotka eivat muutenkaan tee mitaan, joutavat pakkolomalle.
Jos luokassa on 18 oppilasta, vahintaan puolet on matkoilla. Tassa pari esimerkkia.

1.Perhe Kutiainen.
Isa, Jorma-Antero, tyoton rekkakuski. Menetti korttinsa ajettuaan juovuksissa eraan talon navetan seinasta sisaan. Nyt palannut katkaisuhoidosta.
Aiti, Anelma-Sanelma. Kotirouva.
Tytar, Roosa-Janette, 15 vuotta.
Perhe haluaa matkustaa Mallorcalle kahdeksi viikoksi. Perheen isa soittaa rehtorille jotta tyttarelle jarjestyy vapaata. Rehtori muistuttelee etteivat tyttaren opinnot ole menneet kovin hyvin, joten loma tahan aikaan ei oikein…Mutta kouluhan on palvelulaitos. Rehtori komentaa opettajan tekemaan pikku tehtavaisia parin viikon ajaksi. Roosa-Janette tekee ne tehtavat siella Santa Ponsassa.
Opettajahan tekee taman mielellaan, pitaahan Roosa-Janetten lomalle paasta.
Kolmen viikon kuluttua (viikko matkasta toipumiseen) Roosa-Janette palaa kouluun. Opettaja kyselee tulivatko tehtavat tehdyksi. ”Ha? Mitka tehtavat?”
Samana paivana on koe laskennosta. Hylatty Roosa-Janettelle. Seuraavana paivana maailmankieli ruattista koe. Hylatty.
Aiti Anelma-Sanelma soittaa ensin opettajalle ja haukkuu taman. Ei osaa opettaa. Roosa-Janette on niin ihana. Sitten soitto rehtorille. Haukkuu tamankin. Uhkaa toimenpiteilla.

2.Perhe Horttanainen
Isa leadership-manager hilavitkuttimia valmistavassa yrityksessa. On saanut innovaatiolomaa 3 viikkoa.
Aiti, kotirouva. Entinen seitsemas perintoprinsessa Miss Nallikarin Leirintaalue-kisassa juhannuksena 1988. Tyhjapaa.
Poika, George William, 15 vuotta.
Perhe lahtee Karibialle kolmen viikon lomalle. Isa soittaa rehtorille. Ensin vihjailee etta rehtori varmasti tietanee firman asianajajan…Rehtori pelastyy, maha menee ruikulle. Lupaa heti kuukauden loman George Williamille. Isa Horttanaisella on suunnitelmakin miten puuttuva opetus hoidetaan. Ei vaivata opettajaa vaan George William voi tulla vaikkapa kahdeksana viikonloppuna opettajan kotiin ja opettaja opettaa sen minka kuukauden ajalta on jaanyt opetusta rastiin. Rehtori suostuu oikopaata. Isa Horttanainen lupaa ettei ainakaan heti haasta opettajaa ja rehtoria oikeuteen kun kerran heti saatiin sopuratkaisu aikaan. Isa muistuttaa viela kuinka eteva poika George William on.
Rehtori kutsuu opettajan. Maaraa talle isan ehdottamat tehtavat. Opettaja menee vessaan itkemaan.

Jotta yhteiskunnan veroeurot saastyisivat tarkeampiin kohteisiin, kuten Agfanistanin rauhaanpakottamiseen, pari tarpeetonta ammattia voitaisiin heti lopettaa.
Opettaja ja poliisi.
Kuka yhtaan jarjissaan oleva nuori menee naihin ammatteihin kouluttautumaan. Opettajana kuulet olevasi lihava homo. Tama oppilailta. Kotoa kasin sitten uhataan haastaa oikeuteen kun ei osata opettaa eika ymmarreta miten lahjakas ja ihana Roosa-Janette on.

Poliisi kaskee huumeissa sauhuavaa pudottamaan aseen maahan. Venkula on jo ampunut yhta. Ei tottele. Poliisi ampuu. Sattuu pahasti, venkula kuolee.
Alkaa saamarinmoinen kaklatus. Miksei ammuttu asetta kadesta. Miksei puhuteltu, luettu vaikkapa pari runoa Runoilija-Annikin uudesta runoteoksesta. Iistwutin Klintti olisi asian hoitanut ihan toisin…

Naiden kaklattajien mielisanonnan ovat ’olisi pitanyt’ ja ’miksei’.

Ammattia suunnittelevat nuoret. Ajatelkaa toisenkin kerran jos mielessa on kaynyt ajatus opettajaksi ryhtymisesta !!

Tahan vuodenaikaan opettajat, nuo jotka eivat muutenkaan tee mitaan, joutavat pakkolomalle.
Jos luokassa on 18 oppilasta, vahintaan puolet on matkoilla. Tassa pari esimerkkia.

1.Perhe Kutiainen.
Isa, Jorma-Antero, tyoton rekkakuski. Menetti korttinsa ajettuaan juovuksissa eraan talon navetan seinasta sisaan. Nyt palannut katkaisuhoidosta.
Aiti, Anelma-Sanelma. Kotirouva.
Tytar, Roosa-Janette, 15 vuotta.
Perhe haluaa matkustaa Mallorcalle kahdeksi viikoksi. Perheen isa soittaa rehtorille jotta tyttarelle jarjestyy vapaata. Rehtori muistuttelee etteivat tyttaren opinnot ole menneet kovin hyvin, joten loma tahan aikaan ei oikein…Mutta kouluhan on palvelulaitos. Rehtori komentaa opettajan tekemaan pikku tehtavaisia parin viikon ajaksi. Roosa-Janette tekee ne tehtavat siella Santa Ponsassa.
Opettajahan tekee taman mielellaan, pitaahan Roosa-Janetten lomalle paasta.
Kolmen viikon kuluttua (viikko matkasta toipumiseen) Roosa-Janette palaa kouluun. Opettaja kyselee tulivatko tehtavat tehdyksi. ”Ha? Mitka tehtavat?”
Samana paivana on koe laskennosta. Hylatty Roosa-Janettelle. Seuraavana paivana maailmankieli ruattista koe. Hylatty.
Aiti Anelma-Sanelma soittaa ensin opettajalle ja haukkuu taman. Ei osaa opettaa. Roosa-Janette on niin ihana. Sitten soitto rehtorille. Haukkuu tamankin. Uhkaa toimenpiteilla.

2.Perhe Horttanainen
Isa leadership-manager hilavitkuttimia valmistavassa yrityksessa. On saanut innovaatiolomaa 3 viikkoa.
Aiti, kotirouva. Entinen seitsemas perintoprinsessa Miss Nallikarin Leirintaalue-kisassa juhannuksena 1988. Tyhjapaa.
Poika, George William, 15 vuotta.
Perhe lahtee Karibialle kolmen viikon lomalle. Isa soittaa rehtorille. Ensin vihjailee etta rehtori varmasti tietanee firman asianajajan…Rehtori pelastyy, maha menee ruikulle. Lupaa heti kuukauden loman George Williamille. Isa Horttanaisella on suunnitelmakin miten puuttuva opetus hoidetaan. Ei vaivata opettajaa vaan George William voi tulla vaikkapa kahdeksana viikonloppuna opettajan kotiin ja opettaja opettaa sen minka kuukauden ajalta on jaanyt opetusta rastiin. Rehtori suostuu oikopaata. Isa Horttanainen lupaa ettei ainakaan heti haasta opettajaa ja rehtoria oikeuteen kun kerran heti saatiin sopuratkaisu aikaan. Isa muistuttaa viela kuinka eteva poika George William on.
Rehtori kutsuu opettajan. Maaraa talle isan ehdottamat tehtavat. Opettaja menee vessaan itkemaan.

Jotta yhteiskunnan veroeurot saastyisivat tarkeampiin kohteisiin, kuten Agfanistanin rauhaanpakottamiseen, pari tarpeetonta ammattia voitaisiin heti lopettaa.
Opettaja ja poliisi.
Kuka yhtaan jarjissaan oleva nuori menee naihin ammatteihin kouluttautumaan. Opettajana kuulet olevasi lihava homo. Tama oppilailta. Kotoa kasin sitten uhataan haastaa oikeuteen kun ei osata opettaa eika ymmarreta miten lahjakas ja ihana Roosa-Janette on.

Poliisi kaskee huumeissa sauhuavaa pudottamaan aseen maahan. Venkula on jo ampunut yhta. Ei tottele. Poliisi ampuu. Sattuu pahasti, venkula kuolee.
Alkaa saamarinmoinen kaklatus. Miksei ammuttu asetta kadesta. Miksei puhuteltu, luettu vaikkapa pari runoa Runoilija-Annikin uudesta runoteoksesta. Iistwutin Klintti olisi asian hoitanut ihan toisin…

Naiden kaklattajien mielisanonnan ovat ’olisi pitanyt’ ja ’miksei’.

Ammattia suunnittelevat nuoret. Ajatelkaa toisenkin kerran jos mielessa on kaynyt ajatus opettajaksi ryhtymisesta !!