Haminaan kaavaillaan akkutehdasta, mutta kiinalaissuomalaisen hankkeen ympärillä leijuu paljon kysymysmerkkejä

Uutisanalyysi: Akkutehtaan prosessivedet juoksutettaisiin Itämereen, mikä voi aiheuttaa valitusten tulvan.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomen valtion täysin omistama ”erityistehtäväyhtiö” Suomen Malmijalostus tiedotti 25. helmikuuta 2021, että se neuvottelee kiinalaisen CNGR-teknologiayhtiön kanssa akkutehtaan perustamisesta Haminaan.

Tehtaassa valmistettaisiin sähköautojen ja kännyköiden akuissa tarvittavaa prekursorimateriaalia, joka on akun katodiaktiivimateriaalin esiaste.

Hankkeessa pitäisi saada valmiiksi pikavauhtia ympäristövaikutusten arviointi (yva). Suomen Malmijalostuksen toimitusjohtaja Matti Hietanen on arvioinut, että hankkeen kannattavuusselvitys valmistuu vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla ja tehtaan rakentaminen alkaisi vuonna 2022.

Kyse on strategisista valinnoista, joita suunnataan poliittisesti erittäin voimakkaasti akkuteollisuuteen. Sanna Marin (sd) hallitus on päättänyt tukea akkuteollisuuden hankkeita 450 miljoonalla eurolla.

Osa valtion rahasta on suunnattu Suomen Malmijalostuksen pyörittämiin hankkeisiin, ja pelkästään Malmijalostuksen tavoite on saada Suomeen ainakin 1,5 miljardilla eurolla akkuteollisuusinvestointeja.