Google: Ruotsalaisilla rohkeampi asenne vientiin kuin suomalaisilla

Mainosklikkausten mukaan kilpailijamme markkinoivat palvelujaan useammassa maassa.
Ostoksilla elektroniikkaliikkeen verkkokaupassa. © Jarno Mela / Lehtikuva

Kansainvälistyminen on Suomen hyvinvoinnin ylläpitämisen kannalta kriittistä, kirjoittavat professori Saara Taalas ja Googlen toimialajohtaja Eero Korhonen. "Ensisijaisesti vastuu on yrityksillä itsellään, intohimo ja rohkeus tehdä asioita lähtee yrittäjistä ja yritysjohdosta."

Heidän mielestään Suomen kansantalouden kannalta olisi tärkeää saada pk-yritykset kasvamaan kertaluokkaa suuremmaksi. Lopputuloksena olisi Saksan mallin mukaisten mittelstandien syntyminen. Tämä vientiyritysten kokoluokka puuttuu nyt Suomesta.

Lue kirjoitus kokonaan alta.

--------------

Suomalaiset yritykset eivät panosta vientiin

Suomen viennissä on kolme haastetta.

Se perustuu suurelta osin suhteellista arvoaan menettäneisiin investointihyödykkeisiin, vienti on vain harvojen yritysten harteilla, ja kulutushyödykkeiden vientimarkkinoinnin kunnianhimo on pohjoismaisiin naapureihin verrattuna vaatimatonta. Nämä yhdessä vaarantavat Suomen hyvinvoinnin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu