Finnairin uusi omistusmalli: Kilpailijan vähemmistöomistus voi olla ongelma

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Aer Lingusin ja Ryanairin kiistat osoittavat, että ministeri Heidi Hautalan (vihr) kaavailema Finnairin omistusmalli voi aiheuttaa ongelmia eikä ratkaista niitä.

Britannian kilpailukomissio CC on todennut, että halpalentoyhtiö Ryanairin 29,8 prosentin omistus maan kansallisessa lentoyhtiössä Aer Lingusissa saattaa vähentää kilpailua Britannian ja Irlannin välisillä lennoilla.

Lisäksi se antaa Ryanairille mahdollisuuden vaikuttaa Aer Lingusin kaupallisiin päätöksiin ja strategiaan ja estää kansallisen lentoyhtiön mahdollisen fuusion jonkun muun lentoyhtiön kanssa.

CC aikookin näin ollen suositella, että Ryanair vähentää omistustaan Aer Lingusissa tai luopuu siitä kokonaan.

Kaikki tämä on varmasti kiinnostavaa luettavaa valtionyhtiöistä Suomen hallituksessa vastaavalle ministeri Hautalalle.

Hän on viime talvesta saakka toistanut aikovansa purkaa valtion enemmistöomistuksen Finnairissa jonkinlaisella, toisen lentoyhtiön kanssa toteutettavalla omistusjärjestelyllä, jossa valtion osuus laskisi nykyisestä 55,81 prosentista ehkä noin 30 prosentin tuntumaan.

Irlannin valtio omistaa neljänneksen Aer Lingusin osakkeista.

Viimeksi tästä suunnitelmasta puhui pari viikkoa sitten Hautalan erityisavustaja Lauri Korkeaoja Poliittisen historian klubilla Helsingissä pidetyssä, valtionyhtiöiden tulevaisuutta käsitelleessä tilaisuudessa.

Korkeaoja vertasi Finnairia pari vuotta sitten konkurssin tehneeseen Unkarin valtion lentoyhtiöön Maleviin. Hän myönsi Finnairin olevan nyt kannattava, mutta sanoi, ettei yhtiö selviä edessä olevista suurista kalustoinvestoinneista omin avuin.

Valtio-omistaja kaavailee siis avuksi toista lentoyhtiötä. Tarkemmista yksityiskohdista ei ole puhuttu, mutta tavoitteena lienee yhteisyritys, jossa pelimerkkeinä käytettäisiin valtion nyt omistamia osakkeita.

Yksityistämistä pilkkahintaan

Tämäntyyppisissä yritysjärjestelyissäkin osake arvostettaisiin suunnilleen markkinahintaan. Finnairin osakkeella se mataa yhä alamaissa.

Yhtiön markkina-arvo on noin seitsemäsosa sen tasearvosta, ja koko suomalaisen lentoyhtiön pystyisi teoriassa ostamaan parin nykyaikaisen lentokoneen hinnalla.

Purkaa valtio siis omistustaan joko suoraan myymällä tai käyttämällä osakkeita muunlaisen vaihdon välineenä, valtion omaisuutta yksityistetään pilkkahinnalla.

Hautala tai hänen esikuntansa eivät ole antaneet luotettavaa selitystä sille, miksi niin pitäisi tehdä.

Finnairin taloudellinen tilanne on vakaa ja vertailu Maleviin tökerö. Tulossa on iso kalustoinvestointi, jossa Finnair ostaa 11 Airbusin uutta A350XWB-konetta poikkeuksellisen halpaan miljardin euron hintaan eli noin kolmasosalla koneiden listahinnasta. Tämän kaupan rahoitus järjestyy, eikä sitä valtionomistus haittaa, pikemminkin päinvastoin.

Voimakkaasti Aasiaan panostavan Finnairin strategia on hyvä ja näkymät verrattain valoisat. Sama pätee koko toimialaan. Lentoliikenteen kysyntä on yhä vahvassa kasvussa ja reittilentoyhtiöiden järjestö IATA kohensi viime viikolla arviotaan jäsenyhtiöidensä kannattavuudesta. Hurraamista siinä ei ole vieläkään, mutta kriisialasta ei enää voida puhua.

Valtion omistusosuuden vähentäminen saattaa kiinnostaa Finnairin nykyisiä osakkaita, koska vapaassa vaihdannassa olevien osakkeiden määrän lisääntyminen on yleensä omiaan nostamaan kurssia.

Se olisi mannaa myös yhtiön johdolle, josta osakepohjaiset kannustinjärjestelmät ovat tehneet ison omistajaryhmän. Viimeksi toukokuussa yhtiö ilmoitti siirtäneensä 708 679 osakettaan 74:lle avainhenkilölleen.

Yhteisyritysjärjestelyssä vapaiden osakkeiden määrä ei kuitenkaan välttämättä kasva, koska valtion potti siirtyy vain uudelle kumppanille.

Jarruttaako valtion omistus kurssikehitystä?

Finnairin hallituksen saksalainen puheenjohtaja Klaus Heinemann ei lisäksi edes usko, että valtion omistus on jarruttanut osakkeen kurssikehitystä. Hänen mukaansa hinta nousee vain pitkäjänteisen, kannattavan toiminnan kautta. Valtion omistuksen pudottaminen alle puoleen edellyttää eduskunnan suostumusta.

Tapaus Ryanair – Aer Lingus osoittaa lisäksi, että lentoyhtiön iso vähemmistöomistus kilpailijayhtiössä saattaa pikemminkin lisätä ongelmia kuin ratkaista niitä.

Hyvin kannattava Ryanair ja sen suorapuheinen toimitusjohtaja Michael O’Leary eivät tosin purematta nielleet CC:n näkemystä. O’Leary ihmettelee, kuinka hänen yhtiönsä omistus Aer Lingusissa muka voisi vähentää kilpailua, kun EU:n komissio on tuoreessa päätöksessään tullut tasan päinvastaiseen johtopäätökseen.

CC tekee lopullisen päätöksensä asiassa heinäkuussa. Ryanair on jo nyt ilmoittanut vetoavansa tarvittaessa Britannian kilpailuasioiden vetoomustuomioistuimeen.