Finnairin asuntopuliveivaus: Juridiikka piti, etiikka petti

Talous 15.9.2012 09:00

Finnairin nousukiito jatkuu Mika Vehviläisen komennossa.

Finnair on sopeuttanut tarjontaa kysyntää vastaavaksi. Tässä prosessissa yhtiö on luopunut tai luopumassa myös laivastonsa pienimmistä, kuvan Embraer-koneista. Kuva Jarno Mela / Lehtikuva.

Monotetaan – ei monoteta – monotetaan – ei monoteta…

Maanantaiaamu 10. syyskuuta oli Finnairin toimitusjohtajalle Mika Vehviläiselle kuin terälehtien noukkimista päivänkakkarasta. Viimein tuli ratkaisu: ei monoteta.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske ilmoitti, ettei Vehviläisen ja Ilmarisen asuntokaupasta käynnistynyt esitutkinta johda syytetoimiin ketään vastaan. Vehviläinen saa pitää työpaikkansa, jonka valtionyhtiöistä vastaava ministeri Heidi Hautala olisi Finnairin hallituksen kautta vienyt, jos syyte olisi nostettu.

Kalske piti ratkaisua helppona. Asuntokauppoihin ei liittynyt mitään rikosoikeudellisesti tuomittavaa. Esitutkinnassa käsiteltiin vain yhtä Ilmarisen ja Finnairin kytköksistä. Se oli rahtilentoyhtiö Nordic Global Airlinesin (NGA) perustaminen samaan aikaan, kun Ilmarinen osti Vehviläisen asunnon ja vuokrasi sen Finnairille Vehviläisen työsuhdeasunnoksi.

Syyttäjän mukaan kenelläkään esitutkinnassa olleista neljästä johtajasta ei ollut aktiivista roolia NGA-hankkeessa. Tämä koskee ihme kyllä myös Vehviläistä. Toimitusjohtajan väitetään olleen sivussa perustettaessa merkittävää uutta yritystä, jossa hänen johtamallaan yhtiöllä on 40 prosentin omistus. Ilmarisella on NGA:sta 11 prosenttia. Loput omistaa amerikkalainen Neffien perheyritys.

Juridisesti Vehviläisen asuntokauppa on loppuun käsitelty. Yritysetiikkaan ja -moraaliin liittyvät pohdiskelut sen sijaan jatkuvat kiivaina. Vehviläinen itsekin myönsi lausunnossaan tähän liittyvät ongelmat. ”On otettava huomioon myöskin eettiset näkökulmat ja se, miltä asiat saattavat näyttää”, toimitusjohtaja lausui.

Samaa edellyttää myös Finnairin hallitus. Sen puheenjohtaja, Ilmarisen toimitusjohtaja Harri Sailas oli yksi esitutkinnan kohteista ja jääväsi itsensä tämän asian käsittelystä hallituksessa. Näitä keskusteluja veti hallituksen varapuheenjohtaja Harri Kerminen, entinen Kemiran toimitusjohtaja. Hän korostaa, että yhtiön toiminnan on oltava avointa, läpinäkyvää ja kansalaisten eettisten normien mukaista.

Näin ei ole ollut. Pörssi huomautti kesällä Finnairia johdon palkkioiden raportoimatta jättämisestä. Ja kansalaiset, muutkin kuin Vehviläinen itse, pitävät asuntopuliveivausta eettisesti epäilyttävänä.

Kysyntä kasvaa

Kerminen ei silti usko, että jupakka on aiheuttanut suoranaista vahinkoa yhtiölle, vaikka ”ainahan negatiivinen julkisuus jättää kolhuja”. Asiakkaiden hylkimisreaktioista ei ainakaan ole havaittu merkkejä. Rajujen saneerausten kohteeksi joutunut henkilöstö urputtaa häikäilemättä omaa etuaan tavoittelevista pomoista, mutta Kerminen uskoo silti finnairilaisten seuraavan yhä johtajiaan.

Yhtiön tilannetta helpottaa ratkaisevasti bisneksen hämmästyttävä elpyminen. Finnairin kysyntä kasvaa toimialan nykytilanteessa poikkeuksellista vauhtia. Liikatarjontaa leikataan, liikevaihto nousee ja koneet lentävät entistä täydempinä. Reittiliikenteen täyttöaste on tammi-elokuussa noussut viidellä prosenttiyksiköllä. Yksi prosenttiyksikkö parantaa tulosta 15 miljoonalla eurolla.

Myös viime vuonna aloitettu säästö- ja rakennemuutosohjelma alkaa kantaa hedelmää. Polttoaine on entistäkin kalliimpaa, mutta silti Finnairin tilanne näyttää lupaavalta. Kolmas vuosineljännes tuottaa todennäköisesti voittoa. ”Nyt pitää keskittyä siihen, että tämä nousukiito jatkuu”, Kerminen sanoo.