Finnair vähentää rajusti väkeä – kehitti johdolle uuden kannustinjärjestelmän

Talous 5.4.2011 15:53
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen Finnair-konsernin tilinpäätösinfossa Vantaalla 4. helmikuuta 2011. Samana päivänä
Finnair tiedotti, että se aikoo karsia 450 työpaikkaa lentokoneiden ja
laitteiden huoltoa hoitavista tytäryhtiöistään. Kuva Martti Kainulainen / Lehtikuva.

Finnair on keksinyt jälleen uuden tavan palkita avainhenkilöitään. Yhtiössä on otettu käyttöön järjestelmä, jossa yhtiö rahoittaa johtajiensa Finnair-osakkeiden ostot. Vastaavanlaista järjestelmää ei tunneta juuri missään muussa suomalaisessa yrityksessä, ei ainakaan kahdessa muussa valtion strategisiksi omistuksiksi luokittelemassa pörssiyhtiössä eli Neste Oilissa ja Fortumissa.

Osakkeiden hankintaan perustuvasta kannustimesta kerrottiin pörssitiedotteella toukokuussa 2010. Se ei toistaiseksi ole aiheuttanut yhtiölle merkittäviä kustannuksia. Sen symboliarvo on kuitenkin suuri ja sen käyttöönotto juuri nyt osoittaa yhtiön hallitukselta ja johdolta harvinaista poliittisen pelisilmän puutetta.

Maaliskuun lopun yhtiökokouksen osanottajat joutuivat kävelemään kokouspaikalle mielenosoittajajoukon halki. Mieltään osoitti kuudeksi tunniksi työpaikoiltaan poistunut tekniikan väki. Viime viikolla päättyneissä yt-neuvotteluissa päätettiin – tai oikeammin työnantaja päätti – että 450 tekniikan ammattimiestä joutuu jättämään yhtiön. Suurin osa joutuu kortistoon, vajaat sata pääsee jatkamaan töitä yhtiössä, jolle Finnair ulkoisti varastoliiketoimintansa. Vähän aiemmin osa taloustoiminnoista ulkoistettiin Viroon ja ovea näytettiin 14 työntekijälle. Kolmessa vuodessa useampi kuin joka neljäs finnairilainen on joutunut lähtemään.

Mielenosoittajat väittivät plakaateissaan muun muassa, että työpaikkoja vähennetään, jotta yhtiön johto saisi paremmat kannustinrahat. Tämän väitteen kiisti itse kokouksessa paikkansa jättänyt hallituksen puheenjohtaja Christoffer Taxell. Harva kokoussalissa tai sen ulkopuolella kuitenkaan tiesi, että käyttöön oli otettu jälleen uusi kannustinjärjestelmä.

Yhtiö maksaa pomojen osakeostot

Uuden systeemin periaate on yksinkertainen: jos johtaja ostaa omalla rahallaan elokuuhun mennessä vaikkapa tuhat Finnairin osaketta ja maksaa niistä 4 euroa kappaleelta (maanantain kurssi oli 3,78 euroa), yhtiö maksaa ensi keväänä johtajalle rahassa 3 100 euroa.

Palautettava summa riippuu osakekurssin lisäksi yhtiön tulokseen sidotusta kertoimesta. Kolme vuotta tappiota tuottaneen yhtiön tulos on huono, joten kerroin on nyt 31 %. Jos kerroin parantuu eli yhtiön tuloskunto kohentuu, palautusta tulee enemmän kuin mitä osakkeet ovat maksaneet.

Osakkeet jäävät tietenkin johtajalle, joka saa myydä ne vapaasti vuoden 2013 jälkeen. Yhtiön tuella hankittujen osakkeiden kokonaismäärä saa olla korkeintaan puolet siitä määrästä, jonka johtaja saa ilmaisina osakepalkkioina.

Niitäkin toki on luvassa yhä käytössä olevan, perinteisen, osakeperusteisen palkkiojärjestelmän kautta. Johtaja saa tietyn, yhtiön kannattavuudesta riippuvan potin osakkeita ja niistä aiheutuvien verojen maksuun käteistä, jonka määrä on 1,5 kertaa osakkeiden arvo niiden maksuhetkellä.

Osakekannustimet tuottivat huonosti tappiollisessa yhtiössä. Uusi ja vanha järjestelmä maksoivat Finnairille yhteensä viime vuonna 834 000 euroa kun nipin napin tappiolliseksi vajonneen yhtiön kannustimien kokonaismäärä oli 17 miljoonaa euroa.

Uuden järjestelmän tuottama hyöty lasketaan mukaan kannustinten kokonaispottiin, joka ei saa ylittää pomon vuosipalkkaa. Finnairin uusi toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sai viime vuonna helmikuun alusta vuoden loppuun kiinteänä palkkana 582 767 euroa.

Finnairin hallituksen ja sen palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja, Ilmarisen toimitusjohtaja Harri Sailas, ei halunnut kommentoida järjestelmää, joka oli rakennettu ennen kuin hän tuli Finnairin hallitukseen.

Yhtiön hallituksen ja palkitsemisvaliokunnan jäsen, valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikön osastopäällikkö Pekka Timonen pitää uuden kannustinjärjestelmän ajankohtaa vähintäänkin sopivana.

Hänen mukaansa Finnairin uusi osakkeiden hankintaan perustuva kannustin on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Siihen ryhdyttiin, koska aiemmat osakepalkkiojärjestelmät eivät ole tuottaneet juuri mitään.

”Nyt haetaan johdon sitoutumista yhtiöön omien osakeostojen kautta etu- eikä jälkikäteen. Näin johdolla on entistä selkeämpi intressi toimia osakkeenomistajien edun mukaisella tavalla”, Timonen sanoo.

Julkaistu 4.4.2011 klo 16.05, päivitetty 4.4.2011 klo 16.44 ja 5.4.2011 klo 18.53.

Aiheesta lisää
Finnair: Yli 300 saa lähteä, irtisanomiset silti pelättyä pienempiä (Suomenkuvalehti.fi 29.3.2011)