Finnair suunnittelee rahtilentoja vanhoilla MD-11-koneillaan

Finnair
Teksti
SK:n toimitus
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Aasian kasvava rahtikysyntä saattaa tuoda jatkoajan jo 35 vuotta käytetylle DC-10/MD-11-kalustolle.

Finnair MD-11
Finnairin MD-11-kone Helsinki-Vantaan lentoasemalla tammikuussa 2008. Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva.

Vaatimattomalla menestyksellä Vancouverin olympialaisissa kisaillut Suomen joukkue palasi tiistaina kotimaahan tyylikkäästi, Finnairin MD-11-koneen suoralla tilauslennolla.

Jos veti tilanne urheilun ystävän mielen haikeaksi, vielä haikeammat olivat tunnelmat ilmailun ystävien joukoissa. Lennon piti olla viimeinen MD-11:n kaupallinen lento Finnairin historiassa.

MD-11 on suora kehitelmä DC-10-koneesta, jolla Finnair lensi ensimmäisen kaupallisen lennon jo helmikuun 15. päivänä 1975. Ensimmäinen MD-11-lento kirjattiin 1990.

Vancouverin-lento lennettiin vuokrakoneella, joka sen jälkeen luovutetaan takaisin omistajalleen. “Tippa tulee silmään”, MD-11-pilottien ryhmäpäällikkö Rabbe-Holger Wrede sanoi lehtihaastattelussa.

Wrede voi ehkä piankin pyyhkiä kyyneleensä ja palata takaisin tuttuun ohjaamoon. Finnair suunnittelee nimittäin vakavasti kahden MD-11-koneensa myymisen peruuttamista ja koneiden ottamista omaan rahtikäyttöön.

Toinen koneista voitaisiin valjastaa rahdinkuljetukseen vaikka heti. Se on jo muutettu Singaporessa rahtiversioksi. Toinen seisoo yhä Helsinki-Vantaan kentällä, mutta sille suunnitellaan joka tapauksessa samanlaista muunnosta.

Ostajahedokkaan rahat loppuivat

Molempien koneiden myynnistä ehdittiin jo tehdä esisopimus venäläisen Aeroflotin kanssa. Se joutui kuitenkin luopumaan kaupasta taloudellisten vaikeuksien vuoksi.

Finnairin rahtiyhtiö Finnair Cargo kertoi helmikuussa tutkivansa rahtioperaatioiden mahdollisuutta etenkin hyvin nopeasti kasvaneen Aasian-kysynnän vuoksi. Rahtikysyntä Aasiaan kasvoi tammikuussa 40 prosenttia verrattuna tammikuuhun 2009. Yhtiön matkustajareittejä Aasiaan lentävien Airbus A330/340-koneiden rahdinkuljetuskyky on hyvin rajoitettu.

MD-11 sen sijaan on suosittu rahtikone. Finnairilla kone tunnetaan perin pohjin, sen huolto on täysin hanskassa ja siihen on yhä muitakin koulutettuja lentäjiä kuin Wrede. Yhtiöllä on kotipesässään myös lentäjien kouluttamiseen ja taidon ylläpitämiseen tarvittava MD-11-simulaattori.

Yhtiöstä kerrotaan kuitenkin, että muitakin mahdollisuuksia rahtioperaatioihin tutkitaan. Yksi vaihtoehto on vuokrakaluston käyttö. Päätöksiä asiassa on määrä tehdä lähiaikoina.

Matkustajaliikenteessä Finnairin pahin kysynnän romahdus alkaa olla ohi. Yhtiö esitteli tiistaina ensi kesän liikennetarjontaansa, joka ei enää vähenny. Parin viime vuoden aikana tarjontaa on leikattu yli 10 prosentin vauhtia. Kannattavuusongelmille ei sen sijaan näy loppua.

Teksti Jyri Raivio