Euroopan unioni ei enää tahdo tuhlata viljelymaata biopolttoaineisiin

Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Palmuviljelmä Kluagin kaupungissa Malesiassa. Kuva Martti Kainulainen / LK.

Vuonna 2020 kymmenesosan EU:n liikenteestä pitäisi kulkea biopolttoaineilla. Tämän on määrä vähentää liikenteen ilmastopäästöjä kuudella prosentilla.
Ympäristöjärjestöjen mukaan kymmenen prosentin tavoite lisää esimerkiksi palmuöljydieselin kysyntää, ja palmuöljyplantaasien tieltä kaadetaan trooppisia sademetsiä.

“Sitä paitsi ruokaa tarvitaan koko ajan enemmän. Öljykasveista ei riitä autojen polttoaineeksi”, sanoo Greenpeacen biopolttoainevastaava Sini Harkki.

Viljelykasvien osuus liikenteen biopolttoaineista on tällä hetkellä 4,7 prosenttia. Viime syksynä EU-komissio ehdotti, että osuus ei saisi kasvaa tästä ainakaan paljoa, ei yli viiden prosentin. Kymmenen prosentin biopolttoaineosuutta komissio tavoittelee edelleen, mutta puolet pitäisi valmistaa esimerkiksi yhdyskunta- ja teollisuusjätteistä tai levistä.

Heinäkuussa ympäristövaliokunta ehdotti peltoviljeltyjen kasvien katoksi 5,5 prosenttia. Parlamentti äänestää asiasta syyskuussa. Ehdotus on saanut teollisuuden lobbarit vauhtiin.

Suomalainen Neste Oil käytti viime vuonna yhteensä 2,1 miljoonaa tonnia uusiutuvia raaka-aineita, joista 65 prosenttia oli palmuöljyä. Yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsäsen mukaan Neste Oil on kuitenkin pääosin tyytyväinen komission ehdotukseen.

Kritisoidusta palmuöljystä yhtiö ei hänen mukaansa ole luopumassa.

“Palmuöljy on kestävästi tuotettuna edelleen hyvä raaka-aine, mutta olemme laajentamassa raaka-ainepohjaamme”, hän sanoo ja lisää, että yhtiön jätepohjaisten raaka-aineiden osuus nousee tänä vuonna jo noin puoleen.

Neste Oil valmistaa tällä hetkellä biopolttoaineita muun muassa teknisestä maissiöljystä, jota jää yli maissin valmistuksesta etanoliksi, ja selluteollisuudesta yli jäävästä mäntyöljypiestä.

Räsänen kritisoi esityksen mukana kulkevien epäsuoran maankäytön muutosten aiheuttamien päästöjen laskentatapaa. Räsäsen mielestä näiden niin kutsuttujen ILUC-päästöjen laskemisesta olisi haittaa koko biopolttoainealalle, koska laskenta raskauttaa koko raaka-aineen eikä palkitse tuotannon kehittämisestä entistä kestävämmäksi.

Sini Harkki ei ihmettele Räsäsen kantaa.

Greenpeacen mukaan Neste Oilille tärkeän palmuöljyn ilmastopäästöt ovat jopa tavanomaisia polttoaineita suuremmat, ja palmuöljyn ILUC-kerroin olisi siksi suuri.

“Jos biopolttoaineiden lisäämisellä halutaan vähentää ilmastopäästöjä, pitää laskea, että niin todella tapahtuu.”