Automaailmalle uusi valtias: Toyota myi eniten autoja maailmassa

Jyrki Jantunen
Talous 21.1.2009 19:38

Japanilainen Toyota myi viime vuonna hieman alle yhdeksän miljoonaa autoa. Yhdysvaltalainen General Motors jäi 8,35 miljoonaan autoon ja menetti kärkipaikkansa, jota se piti hallussaan 77 vuotta. Autolama tuntuu Toyotallakin, joka on putoamassa tappiolle ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin.A Shinto priest purifies a Toyota Lexus at Kanda Myojin, a shrine for Commerce and Industry, in Tokyo Monday, Jan. 5, 2009. Japanese shares rose sharply on the first trading day of the year Monday, buoyed by growing optimism over U.S. economy boosting measures and a rally on Wall Street. (AP Photo/Katsumi Kasahara)

Shintolainen pappi ja Toyota Lexus Kanda Myojinissa Tokiossa 5. tammikuuta 2009. (Kuva Katsumi Kasahara / AP / Lehtikuva)

GM hallitsi maailman automarkkinoita lamasta lamaan. Yhtiö otti kärkipaikan 1930-luvun suuren laman alkupäivinä autoilun alkuaikojen hallitsijalta Fordilta ja menetti sen maailmantalouden aloitettua nykyisen syöksynsä.

Toyota otti viime vuonna johtoaseman, vaikka sen myynti laski neljä prosenttia. Useimmat muut autovalmistajat ovat kuitenkin kokeneet vielä suurempia menetyksiä automarkkinoiden laman seurauksena. GM:n myynti rojahti 11 prosenttia. Loka-joulukuussa syöksy syveni 26 prosenttiin.

Toyota myi viime vuonna hieman alle yhdeksän miljoonaa autoa. GM jäi 8,35 miljoonaan autoon.

Japanilaisyhtiö oli hilkulla ohittaa GM:n jo vuonna 2007. Tuolloin ero oli vain 3500 autoa Toyotan tappioksi.

Toyota Corolla maailman
eniten valmistettu auto

Japanilainen Toyota Motor Corporation perustettiin vuonna 1937. Perustajana oli Kiichiro Toyoda. Yhtiön juuret ovat kuitenkin 1800-luvun lopun tekstiiliteollisuudessa. Toyotan Corolla-malli on maailman eniten valmistettu auto.

Konserni valmistaa myös Lexus-merkkisiä luksusautoja ja Daihatsu-merkkisiä pikkuautoja.

General Motors perustettiin vuonna 1908 Detroitin autokaupungissa Yhdysvalloissa. Sen tunnetuimmat automerkit ovat Chevrolet, Cadillac, Buick ja Pontiac. Valikoimaan kuuluvat myös raskaat GMC-autot.

Euroopassa GM:n merkkejä ovat Opel, Vauxhall ja Saab.

GM hoippuu
konkurssin partaalla

GM:n pääjohtaja Fritz Henderson väittää, ettei Toyotan nousu ykköseksi liikuta häntä.

”Rehellisesti sanoen, tämä ei ole asia, johon kiinnitän paljoa huomiota. Minulle on paljon enemmän merkitystä sillä, miten saamme GM:n menestymään”, Henderson sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.

GM:llä onkin tekemistä menestymisensä kanssa. Jättiyhtiö hoippuu konkurssin partaalla.

Joulukuussa GM sai hätäapuna neljän miljardin dollarin (3,1 miljardin euron) lainan Yhdysvaltain hallitukselta, joka vaatii yhtiöltä maaliskuun loppuun mennessä selkeätä suunnitelmaa kurssin kääntämiseksi.

Hendersonin mukaan GM:n kassa kuivuu kuitenkin ennen määräaikaa, ellei yhtiö saa uutta rahoitusta.

Autoalan lama on iskenyt myös Toyotaan, joka on putoamassa tappiolle ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin. Toyotaa pidetään maailman vahvimpana autovalmistajana, joten sen kassa kestää nykyvaikeudet.

Parempi
laatu

GM:n ja kahden muun suuren amerikkalaisvalmistajan Fordin ja Chryslerin tuoreet vaikeudet johtuvat siitä, että bensiinin hinnan kohoaminen romahdutti niiden valmistamien bensasyöppöjen katumaastureiden myynnin. Nyt automarkkinat ovat pysähtyneet muutenkin yleisen taantuman vuoksi.

Taustalla on kuitenkin japanilaisten autojen parempi laatu ja tehokkaampi tuotanto. Toyota on noussut jo GM:n kotimarkkinoilla Yhdysvalloissa suurimpien automerkkien joukkoon.

Teksti
SK netin toimitus
Antti Autio / STT