Autoalan jyrkin syöksykierre ohi – myynti laskee silti ensi vuonna

Talous 14.12.2012 16:00
Heinäkuun aikana vaihtoautokauppa alkoi piristyä usean kuukauden hiljaiselon jälkeen. Kuva Pekka Sakki / Lehtikuva.

Autoala on toipumassa autoveron korotuksen aiheuttamasta tyrmäysiskusta. Huhtikuun alussa toteutettu veronkorotus hyydytti autokaupan pahasti. Edellisen vuoden lukuihin verrattuna kuukausimyynnit tippuivat jopa 30 prosentin vauhdilla.

Mutta syöksykierre on saatu vähitellen oikaistua. Kauppiaiden mukaan pohjat on nyt nähty. Marraskuussa saatiin jo pieni torjuntavoitto, kun uusia henkilöautoja rekisteröitiin ”vain” 14,9 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Joulukuun myynnin uskotaan olevan samaa luokkaa.

Vuoden alusta lähtien henkilöautoja on ensirekisteröity vajaat 105 000 kappaletta. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan tämä tarkoittaa, että vuoden kokonaismyynti jää noin 110 000 henkilöauton tasolle. Vuonna 2011 kauppoja syntyi yli 126 000.

”Kulunut vuosi on ollut todella vaikea ja mutkikas autoalalle. Juuri ennen veromuutosta maaliskuussa rekisteröitiin ennätykselliset 23 000 uutta autoa. Autokauppojen piti ensin lunastaa maahantuojilta kaikki uudet autot itselleen, jotka sitten toimitettiin asiakkaille. Ongelmia syntyi, kun ostajat tarjosivat vanhan autonsa vaihdossa. Autoliikkeiden kassoihin ei tullutkaan rahaa, vaan käytettyjä autoja varastoon”, Rissa kertoo.

Pienimuotoinen paniikki oli edessä, kun sekä uusien että käytettyjen autojen kauppa hiljeni lähes kokonaan kolmeksi kuukaudeksi huhti- ja kesäkuun välillä. Asiakkaat olivat ihmeissään uusista muutoksista ja halusivat pitää tuumaustauon ja tarkkailla, mihin suuntaan autojen hinnat alkavat liikkua.

Tämä aiheutti useille autoliikkeille kassakriisin, kun pääomat olivat sitoutuneet kiinni poikkeuksellisen suuriin varastoihin.

”Tilinpäätösten perusteella voi sanoa, että jo vuonna 2011 autoalan yritysten tulosluvut heikkenivät. Tällä hetkellä noin 25 prosentilla yrityksistä on aika haastava tilanne edessään. Eikä kukaan vielä varmuudella tiedä miltä tilinpäätösluvut näyttävät tämän vuoden loputtua”, Rissa sanoo.

”Mutta täytyy myös muistaa, että 25 prosenttia autoalan merkkiliikkeistä tekee tuloksia, jotka ovat sidotun pääoman mittareilla mitattuna hyviä ja jopa erittäin hyviä. Tulosmielessä autokaupan tilanne onkin hieman polarisoitunut. Sama koskee markkinoita, automerkkien myyntien välillä on suuria eroja.”

Nokkimisjärjestys ei kuitenkaan ole muuttunut ja markkinaosuuksiltaan Volkswagen ja Toyota ovat edelleen kärjessä.

Laskeneita myyntilukuja ei voi kuitenkaan laittaa pelkästään autoveron piikkiin. Epävarmat talousnäkymät huolestuttavat edelleen kuluttajia ja tämä hidastaa kauppojen syntymistä. Volkswagen-henkilöautojen johtajan Heikki Ahdekiven mukaan heikko taloustilanne on vaikuttanut niin, että automyynti ei noussutkaan veronkorotuksen jälkeen takaisin niin ylös kuin oli odotettu.

”Autoveromuutoksessa kävi niin, että siinä aikaistui niitä kauppoja, joita olisi muuten tehty kesällä. Brändiuskollisuudessa ei tapahtunut muutoksia. Työsuhdeautojen myynnissä tapahtui lievä notkahdus”, Ahdekivi kertoo.

Ensi vuonna uusien henkilöautojen myynnin arvellaan laskevan noin 100 000-105 000 kappaleen tasolle. Tähän uskoo myös Ahdekivi.

”Lisäksi on näkyvillä trendi, että esimerkiksi Volkswagen up! -kokoluokan ja Polo-kokoluokan segmentit vähitellen kasvavat isompien automallien kustannuksella”, Ahdekivi kertoo.

Heinäkuun aikana vaihtoautokaupan puolella päästiin takaisin normaaliin vauhtiin. Kauppa lähti käyntiin ja liikkeiden vaihtoautovarastot kiertävät hyvin. Käytettyjen autojen hinnat eivät ole romahtaneet, kuten vielä vuoden alussa ennustettiin.

”Mutta sellaisten käytettyjen autojen hinnat ovat pudonneet, joissa on todella iso moottori, iso kulutus ja tätä kautta suuret hiilidioksidipäästöt”, Pekka Rissa kertoo.