Apple ajatteli puhelimen uusiksi

Kari Tyllilä
Talous 18.1.2007 08:42

IPhone
Applen iPhone kampeaa matkapuhelinalaa uuteen suuntaan.

Viime viikolla julkistettu Applen iPhone yllätti asiantuntijatkin. Kun muut ovat lähteneet liittämään puhelimeen lisää toimintoja ja ominaisuuksia, Apple on ajatellut koko asian uusiksi. Tuloksena on kameleontti, joka muuntuu käytön mukaan.

Nyt hetkeksi aikamatkalle: Vuonna 1984 Applen johtaja Steve Jobs julkisti graafisen Macintosh-mikrotietokoneen, joka oli alkupaukku myös perinteisen pc:n mullistukselle. IBM ja Microsoft huomasivat ideoiden kopioinnin parhaaksi aseeksi, ja tuloksena oli Windows-pc, mutta vasta monien tuskaisten vuosien kuluttua.

Ja paluu tulevaisuuteen: Nyt samainen Jobs yrittää iPhonella samaa temppua kännykälle. ( Vanhaa maailmaa edustaa Nokia vanavedessään muut vakiintuneet matkapuhelinvalmistajat. Perinteet kunniaan, ja sumeilematta siis ideavarkaisiin kuin olisi jo!

Ainakin media nielaisi Jobsin syötin tuoreeltaan ja pureksimatta. Jos hänen roolinsa Applen pelastajana on näihin asti ollut julkisuudessa yhtä tuhlaajapojan paluuta, nyt se alkaa nousta jo messiaanisiin mittoihin. Rahalla ei tällaista huomiota saa.

Kosketusnäyttö kysymysmerkki

Applen uutuudessa ei ole lainkaan näppäimistöä, vaan käyttäjä poimii haluamansa sormella kosketusnäytöltä. Tämä graafinen tarjotin elää ameebamaisesti sen mukaan, käytetäänkö laitetta puhelimena, musiikkisoittimena, kamerana, nettiselaimena – vaihtoehtoja riittää. Myös kirjain- ja numeropainikkeet ilmaantuvat kosketusnäytölle tarvittaessa.

Suurin kysymysmerkki laitteessa liittyykin juuri kosketusnäytön toimivuuteen käytännössä. Tahmasormet älkööt vaivautuko.

Jos uusi lähestymistapa yllätti, yhtä lailla yllättää myös se, että iPhonen perusominaisuuksissa on vielä kehitettävää. Jälleen tulee mieleen vuoden 1984 kottaraispönttö-Mac, joka markkinoille tullessaan oli loistavista ideoistaan huolimatta raakile teknisiltä ominaisuuksiltaan.

Suurin puute on, että iPhonessa ei ole nopeaan tiedonsiirtoon pystyvää 3g:tä. Sen rinnalla pikkupuutteita ovat se, että kamerassa on ”vain” kahden megapikselin kenno eikä laitteessa ole ääniohjausta. iPodin kokemusten perusteella myös akkujen kestoa on epäilty.

Toisaalta, mikään laitteen puute ei liene mahdoton korjata, ainakaan siihen mennessä kun iPhone tulee Euroopan vaativille markkinoille loppuvuodesta.

USA:ssa 3g:n puuttumisella ei juuri ole merkitystä, kun verkkoja on harvassa. Tärkeämpi on nopea wlan, joka iPhonessa kyllä on. Sen tarjoama nopea yhteys palvelee nyt multimediaa, mutta tulevaisuudessa myös puhelinliikennettä.

Keisarin vaatteet?

Ensi hehkutuksen jälkeen kommentit iPhonesta ovat alkaneet tuoda mieleen H. C. Andersenin klassikkosadun keisarin uusista vaatteista.

Mediavelho Jobs osaa kyllä taivuttaa todellisuutta haluamaansa suuntaan, mutta ei hänkään mahdottomiin pysty. Totuuden paikka iPhonelle avautuu vasta kesällä, kun se tulee myyntiin Yhdysvalloissa.

Päällimmäinen kysymys on, toistuuko iPodin menestystarina. Tällä Steve Jobsin vision ja karisman varassa luodulla konseptilla Apple on kietonut jo yli 75 miljoonaa käyttäjää pikkusormensa syleilyyn, omien tuotteidensa ja palveluidensa i-avaruuteen.

Nokia ei heilahda, entä matkapuhelinala

Nokia ehti tuoreeltaan kummastella 3g-yhteyden puuttumista Applen uutuudesta. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Turha Nokian on kuitenkaan nokitella, saati hätääntyä. Kun matkapuhelinten vuosimarkkinat ovat maailmassa miljardin luokkaa ja Nokian osuus niistä yli kolmannes, ei iPhonen ensi vuodelle tavoiteltu yhden prosentin eli 10 miljoonan kappaleen myynti heilauta ketään.

Osakemarkkinat kyllä heilahtivat: Apple nousi reilusti, mutta Nokia ja Motorola putosivat hiukan.

Mutta kuitenkin, eipä Steven Jobsin esikoinen Macintoshkaan aikanaan IBM:ää heilutellut, saati sitten Microsoftia. Se heilutti koko toimialaa, kertaheitolla ja lopullisesti.

Teksti Kari Tyllilä

Aiheesta lisää
The Real Genius of Apple’s iPhone (Business Week)
Apple’s New Calling: The iPhone (Time)