Antti Piippo: Tämäkin ongelma ratkaistaan

Talous 22.3.2007 09:04

Elcoteqin johtaminen on aina ollut ongelmien ratkaisemista, sanoi Elcoteqin pääomistaja Antti Piippo SK:lle helmikuussa. Hän uskoi, että tälläkin kertaa yritys pystyy huolehtimaan kilpailukyvystään.

Teksti Kustaa Hulkko
(SK 8/2007)

Elektroniikan sopimusvalmistaja Elcoteqin kannattavuus sukelsi viime vuonna. Yritys aloitti ohjelman, jolla pyritään 20 miljoonan euron kustannussäästöihin. Suomessa vaakalaudalla on 500 työpaikkaa.

Yhteensä yritys työllistää noin 23 000 henkilöä, joista noin 700 Suomessa.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun Elcoteqilla on edessään vaikea ongelma.

”Liiketoiminta, jossa olemme mukana, on jatkuvaa asiakkaiden ongelmien ratkomista”, sanoo Elcoteqin perustaja ja pääomistaja Antti Piippo, 60. Hän on yhtiön hallituksen puheenjohtaja. Elcoteqin osakkeista hän omistaa 22 ja äänivallasta 44 prosenttia.

Kuusi vuotta sitten ongelma oli Ericsson, yksi Elcoteqin tärkeimmistä asiakasyrityksistä. Se ilmoitti siirtävänsä matkapuhelinten valmistuksen amerikkalaiselle Flextronicsille, Elcoteqin kilpailijalle.

Uutinen oli paha isku Elcoteqille. Se menetti kerralla noin 30 prosenttia liikevaihdostaan. Yhtiön tulos oli tappiollinen vuonna 2001. Toistaiseksi se on ainoa tappiollinen vuosi Elcoteqin 15-vuotisessa historiassa.

”Sopeutuminen tapahtui nopeasti”, Piippo sanoo.

Piipon mukaan silloin kriisi ratkaistiin niin, että Elcoteq alkoi tehdä entistä tiiviimmin yhteistyötä Ericssonin kanssa.

Elcoteq palvelee tietoliikenne-elektroniikkaa valmistavaa teollisuutta. Se tekee matkapuhelinvalmistajille kännyköitä, televerkkojen rakentajille taas tukiasemia. Myös esimerkiksi digisovittimet kuuluvat Elcoteqin tuotevalikoimaan.

Liikevaihdosta noin 90 prosenttia syntyy ulkomailla: esimerkiksi Amerikoissa, Kiinassa, Intiassa, Virossa, Unkarissa. Elcoteq on Suomen teollisuuden varhaisimpia ja nopeimpia kansainvälistyjiä. Suomalais-yrityksen toimitusjohtaja Jouni Hartikainen istuu nykyään Sveitsin Zugissa.

Tarina vasta alussa

Antti Piippo sanoo, että Elcoteqin kansainvälistyminen on puolitiessä.

Hän tarkoittaa sitä, että yrityksen liikevaihdosta yli puolet syntyy Euroopassa. Pääkilpailijat ovat joko amerikkalaisia tai aasialaisia. Euroopassa ei ole muita merkittäviä alan yrityksiä kuin Elcoteq, joka on maailman kuudenneksi suurin elektroniikan sopimusvalmistaja.

”Olemme olleet altavastaajia maantieteellisen asemamme takia.”

Tuotekehitystä tehtiin aluksi pelkästään Suomessa. Nyt sitä on siirretty myös Pietariin, Tallinnaan ja Pekingiin, pian myös Intian Bangaloreen.

”Meidän on vietävä asiakkaiden lähelle myös tuotekehitysosaaminen ja siihen liittyvä tutkimustoiminta. On rakennettava yhteistyöverkostot paikallisten yliopistojen kanssa”, Piippo sanoo.

Euroopan merkitys vähenee siksi, että Aasian markkinat ovat ylivoimaisen suuret ja kasvavat koko ajan.

Piipon mukaan Elcoteqin toimiala on kaikkea muuta kuin kypsä.

”Se on vasta tarinansa alussa. Siinä tapahtuu jatkuvasti suuria muutoksia.”

Maailman elektroniikkateollisuuden tuotannon arvo on noin 1 200 miljardia euroa. Siitä viidennes eli 250 miljardia euroa on ulkoistettu sopimusvalmistajille eli valmistuspalveluyrityksille.

Elektroniikkateollisuuden tuotanto kasvaa viitisen prosenttia vuodessa, mutta sopimusvalmistus jopa 10 prosenttia. Piippo pitää mahdollisena, että sen osuus voi jopa kolminkertaistua nykyisestä.

Kaikki alan johtavat yritykset toimivat ympäri maailmaa.

Piipon mukaan kaikkien merkittävien elektroniikan sopimusvalmistajien johto miettii kuumeisesti tulevaisuuttaan.

”Olemmeko sijoittautuneet oikein, olemmeko lähellä asiakkaita, jotka kysyvät palveluitamme kolmen tai viiden vuoden kuluttua?”

Nokia ei ongelma

Elcoteq on kasvanut hurjaa vauhtia lähes koko historiansa. Vuoden 2006 liikevaihto oli kaksinkertainen verrattuna vuoteen 2003, vaikka viime vuonna elettiin tasannevaihetta. Yrityksen kannattavuus on koko ajan ollut hyvä tai vähintään siedettävä.

Viime aikoina yhtiön toiminnanohjaus ei ole mennyt nappiin. Ongelmista kertoo se, että Elcoteqin tuotantomäärät ovat heilahdelleet. Tehtaiden käyttöaste ei ole pysynyt korkeana.
Elcoteqin tuloksen heikkenemisen syyksi on julkisuudessa arveltu sitä, että Nokia on siirtänyt kalliiden matkapuhelinten kokoonpanoa entistä enemmän Aasiaan Elcoteqin kilpailijoille.

Nokian ja Ericssonin yhteinen osuus Elcoteqin saamista tilauksista oli kuusi vuotta sitten 92 prosenttia, nyt se laski 66 prosenttiin.

Piippo kiistää, että Elcoteqin murheet johtuisivat Nokiasta.

”Ei niin voi sanoa. Nokialle toimitettujen matkapuhelinten absoluuttinen määrä on kasvanut. Samalla sen suhteellinen merkitys on pienentynyt, koska myynti muille on kasvanut.”

Piipon mukaan tuotannon heilahtelu ei ole kännyköiden sopimusvalmistajalle mikään yllätys. Se on tyypillistä alalle, koska puhelinten kysyntää on vaikea ennustaa.

”Mitä lähempänä tuotteet ovat kuluttajaa, sitä suurempi volatiliteetti, herkkyys heilahdella. Ainoa mistä voi olla varma on se, ettei menekki noudata alkuperäistä ennustetta.”

Jos menekki on yllättävän suuri, mutta sopimusvalmistaja ei pysty lisäämään tuotantoaan, asiakas on tyytymätön.

Jos tilanne on toisin päin, sopimusvalmistaja kärsii. ”Meitä ei oma mainonta auta, jos asiakkaan tuotteen kysyntä hiipuu.”

Piippo sanoo, että tuotantolinjojen täyskäyttö on helpompi saavuttaa, jos yrityksellä on useita asiakkaita. ”Se on kuulunut meidän strategiaamme aina.”

Nyt Elcoteq on tehostanut asiakashankintaansa.

Samoin on olennaista, että tuotteita on paljon, sillä niiden kysynnän vaihtelut tasaavat toisiaan.

Elcoteq valmistaa satoja, muunnelmineen jopa tuhansia erilaisia tuotteita. Tässä tilanteessa tuotteiden valmistus pitää osata jakaa oikein eri tehtaisiin.

Entistä enemmän vastuuta

Eräät Elcoteqin kilpailijat ovat kasvaneet kiivaasti ostamalla asiakkaidensa tehtaita. Näin teki esimerkiksi Flextronics, joka teki kaupat Ericssonin matkapuhelintehtaista.

Elcoteq on tehnyt omat yritysostonsa, mutta se ei hurahtanut tähän muotiin. Se rakensi omat tehtaansa ja varusti ne joka paikassa uudella teknologialla.

”Olemme halunneet investoida tehokkaaseen tuotantoon lähellä asiakkaita.”

Nyt on Piipon mukaan siirrytty taas uuteen ajanjaksoon: Foxconn-vaiheeseen. Foxconn on yksi maailman suurimmista sopimusvalmistajista, joka osti muutama vuosi sitten suomalaisen kännykänkuorivalmistajan Eimon.

Uudessa vaiheessa sopimusvalmistajan on tuotannon lisäksi hallittava myös tuotekehitystä ja suunnittelua.

”Asiakas määrittelee tuotteen, sopimusvalmistaja suunnittelee ja toteuttaa
sen”, Piippo kuvaa. Sopimusvalmistajan osaamisen on siis mentävä yhä syvemmälle.

Foxconn tekee muovi- ja metalliosatkin itse. Elcoteq on toistaiseksi ostanut ne. Sekin aikoo mukaan uuteen trendiin, tosin ikiomalla strategialla.

”Kuuntelemme asiakkaitamme. Kehitämme toimintakykyämme”, Antti Piippo sanoo.

Aiheesta lisää
Tänne työ karkaa
Ja täältä työ lähtee (pdf; SK 8/2007)

Elcoteq irtisanoo yli 80 työntekijää (STT 22.3.)