Amerikkalaisia autonvalmistajia koettelevat suuret muutokset

Pekka Anttila
Talous 13.6.2009 17:33

Suuret amerikkalaiset valmistajat puskivat markkinoille ökymaastoreita, kun kuluttajat olivat jo siirtymässä pienenmpiin autoihin. Lopullinen tyrmäys tuli, kun finanssikriisi pyyhkäisi yli Detroitin autokaupungin.

Autonvalmistajan tilaisuus Sardiniassa
Pienten vähäpäästöisten autojen kysyntä kasvaa joka puolella maailmaa. Ne eivät ole valmistajille kultakaivos, mutta tarjoavat teollisuudelle elämänlangan. Kuva on autonvalmistajan tilaisuudesta Sardiniasta. Kuva Pekka Anttila

Vielä muutama vuosi sitten Detroitissa hymyiltiin leveästi. Amerikan talousmahdin symbolit General Motors, Ford ja Chrysler hallitsivat maailman automarkkinoita ja vaikuttivat lyömättömiltä.

Mutta sitten markkinoille hiipivät kiusallisen sitkeät japanilaiset, kuten Toyota ja Honda. Ne tekivät kotiläksynsä huolellisesti, ja niille muodostui tarkka käsitys kuluttajien mieltymyksistä.

Aasialaiset huomasivat, että kuluttajien kiinnostus oli alkanut siirtyä kohti pienempiä autoja. Samaan aikaan Detroitin kolme suurta ylimielistä valmistajaa puski itsepintaisesti markkinoille suuria katumaastureita.

Loppulaskun aika koitti, kun finanssikriisi pyyhkäisi Detroitin nurin.

Ensimmäisenä velkasaneeraukseen hakeutui Chrysler. Monimutkaisten vaiheiden jälkeen yhtiö pääsi kuiville, kun Fiatin johtama ryhmittymä pääsi sopuun yhtiön hankkimisesta. Uudesta Chrysler Groupista 68 prosenttia siirtyi amerikkalaisten ammattiyhdistysten rahastoille. Fiat sai haltuunsa 20 prosenttia ja Yhdysvaltojen sekä Kanadan valtiot yhteensä 12 prosenttia.

Fiatille on tarjottu mahdollisuutta kasvattaa myöhemmin osuuttaan 35 prosenttiin.

Ärsyyntynyt kongressi

Nyt Chryslerin tapauksen pelätään muodostuvan ennakkotapaukseksi GM:n kohtaloa ratkottaessa.

GM haki konkurssisuojaa velkojiltaan kesäkuun alussa. Yhtiö aikoo sulkea 14 tehdastaan ja vähentää yli 20 000 työntekijää. Sen annettiin kuitenkin jatkaa toimintaansa velkasaneerauksessa, jota varten hallitus myönsi sille 30 miljardia dollaria. GM:llä on 60-90 päivää aikaa saada liiketoimintansa järjestettyä uuteen uskoon.

Jo aikaisemmin se oli saanut 20 miljardia dollaria liittovaltiolta, josta tulee uuden GM:n suurin omistaja 60 prosentin osuudella.

Kongressi on vastustanut Barack Obaman johtaman hallituksen toimia. Ärtymystä on herättänyt etenkin se, että GM ja Chrysler suunnittelevat sulkevansa tuhansia autoliikkeitään päästäkseen kannattaviksi. Yhtiöt ovat imuroineet miljardeja dollareja veronmaksajien rahoja, mutta jättäneet sen jälkeen autokauppiaat oman onnensa nojaan. Kauppiailla on pihoillaan tuhansia autoja, mutta vain muutamia viikkoja aikaa päästä niistä eroon.

Vielä noin viisi vuotta sitten GM hallitsi kokonaan tai osittain 18:aa eri automerkkiä. Nyt niiden määrää leikataan rajusti. Näillä näkymin yhtiölle jäävät Chevrolet, Cadillac ja Buick. Pontiacin valmistus lopetetaan kokonaan. Saturnin myynnistä autoliike Penskelle on päästy sopimukseen. Saabia kaupitellaan edelleen.

Opelin kohtalo sen sijaan näyttää ratkenneen. Alustavan sopimuksen mukaan kanadalainen osavalmistaja Magna ja Venäjän valtiojohtoinen pankki Sperbank ottavat yhtiöstä haltuunsa 55 prosenttia. Magna toivoo, että Sperbank myisi 35 prosentin osuutensa oligarkki Oleg Deripaskan omistamalla Gaz-autonvalmistajalle. Mutta eri lähteiden mukaan Fiat olisi edelleen kiinnostunut Opelista.

Detroitin valmistajista ainoastaan Ford ei ole pyytänyt taloudellista tukea maan hallitukselta.

Teksti Pekka Anttila, Sardinia

Lue koko juttu autoteollisuuden tulevaisuudesta uusimmasta Suomen Kuvalehdestä (24/2009).