Aalto-maljakko palaa pörssiin

Juho Salminen
Talous 29.6.2007 09:54

SK 11/07: Iittala on panostanut myyntiin ja siirtänyt tuotantoa halpamaihin. Yhtiö palaa itsenäisenä pörssiin.

Teksti Karo Hämäläinen

Sijoittaminen pörssiin listautuvaan Iittalaan on veto suomalaisen ja pohjoismaisen muotoiluosaamisen puolesta. Kotimarkkinoillaan, varsinkaan Suomessa, Iittalan lienee varsin vaikea kasvattaa myyntiään kohahduttavasti, joten suunnaksi on otettu Eurooppa, jonne Iittala perustaa brändimyymälöitä.

Kansainvälistymisen taival on vielä alkuvaiheessa. Esimerkiksi Saksa kuuluu Iittalan kansainvälisiin markkinoihin, mutta asema on ansaittu yhdellä Münchenissä sijaitsevalla 125 neliömetrin myymälällä. Kansainvälistä rahaa hankitaan myös ulkoisten jälleenmyyjien Iittala-osastoilla.

Yli puolet Iittalan liikevaihdosta tuli viime vuonna Suomesta. Suomen, Ruotsin ja Norjan ulkopuolelta kertyi vain 19 prosenttia myynnistä. Kotimarkkinoilla Iittala käyttää tuttuja brändejään kuten Suomessa Arabiaa ja Hackmania, ulkomailla luotetaan Iittala-nimeen.

Kansainvälistymisestä kertoo myös tuotannon ulkoistaminen. Aterimia teetetään alihankkijoilla Euroopassa, posliinituotteita myös Aasiassa.

Marimekkoa kalliimpi

Listautuminen on Iittalalle pikainen paluu pörssiin. Viimeksi Aalto-maljakot ja Teema-astiat ovat olleet pörssikaupankäynnin kohteena vuonna 2004, jolloin ne kuuluivat Hackmaniin. Hackman myytiin Italiaan, mutta ostajia kiinnostivat vain Metos-suurkeittiötuotteet, joten pannut ja lautaset kaupattiin ABN Amrolle, jääkiekkobisneksistään tunnetulle Harry Harkimolle ja yhtiön johdolle.

Uudet omistajat ovat jatkaneet jo Hackmanin alla aloitettua ”Iittalan markkinaehtoistamista” ja piiskanneet designyhtiön kasvuun. Viime vuonna Iittalan liikevaihto kasvoi 13 prosenttia. Vaikka kansainvälinen kasvu oli vauhdikasta, se toi liikevaihdon lisäyksestä vain reilut neljä prosenttia. Kasvutavoitteensa Iittala asettelee maltillisesti: tavoitteena on ylittää markkinoiden keskimääräinen kasvu kohdemaissa.

Listautumisen yhteydessä osakkeita tarjotaan sijoittajien merkittäväksi. Ennemmin kuin listautumisanti kyseessä on myynti, sillä hollantilainen pääomistaja, suurpankki ABN Amron rahasto myy selvän valtaosan omistuksestaan. Myyntipuuhissa on myös Harry Harkimo, jolle jää myynnin jälkeen vielä 200 000 osaketta.

Velkainen ja kansainvälistymistä suunnitteleva yhtiö kaipaisi lisää rahaa, mutta sitä pienestä osakeannista ei heru kuin 12,5 miljoonaa euroa. Siitäkin kymmenen miljoonaa menee omistajilta otettujen lainojen korkojen maksuun.

Annin yhteydessä tapahtuvien järjestelyjen myötä Iittalan osakemäärä nousee enintään 18,4 miljoonaan kappaleeseen. Alustavan hintahaarukan ylärajan mukaan laskettuna designyhtiön arvoksi tulee 193 miljoona euroa eli suunnilleen saman verran kuin sen viime vuoden liikevaihto.

Iittalan vertailukohdaksi designyhtiönä sopii Marimekko, jonka markkina-arvo on noin 130 miljoonaa. Marimekko teki viime vuonna kahdeksan miljoonan nettotuloksen, kun Iittala joutui tyytymään 7,4 miljoonaan euroon. Lisäksi Iittala on vahvataseiseen Marimekkoon verrattuna varsin velkainen yhtiö. Viime vuonna haarukkavalmistajalta hupeni rahoituskuluihin peräti 39 prosenttia liikevoitosta.

Iittala lukuina

Liikevaihto
2006: 189,8
2005: 167,9
Liikevoitto
2006: 17,0
2005: 14,9
Tilikaudenvoitto
2006: 7,4
2005: 4,6

milj. euroa

SK 11/2007

Takaisin

Keskustelu