Taipalsaaren lentoturma: Työsuojeluviranomaisten yritys tulkita ilmailumääräyksiä päättyi täydelliseen mahalaskuun

Kotimaa 15.2.2013 14:00

Helsingin käräjäoikeus on hylännyt Taipalsaarella elokuussa 2008 sattuneen lento-onnettomuuden jäljiltä nostetut raskaat syytteet. Patria Pilot Training-lentokoulua ja sen kolmea johtajaa syytettiin kuolemantuottamuksista turmassa, jossa saivat surmansa koulun lennonopettaja ja kaksi hänen oppilastaan.

Ilmailupiireissä oikeuskäsittelyä on seurattu poikkeuksellisen suurella mielenkiinnolla. Ilmailuasioita ilmailulain perusteella säätelevä viranomainen eli liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei nimittäin nähnyt mitään syytä lähteä oikeusprosessiin tässä asiassa.

Työsuojeluviranomaiset olivat päinvastaista mieltä. Keskusrikospoliisi käynnisti tapauksen esitutkinnan Etelä-Suomen aluehallintoviraston eli AVI:n työsuojelun vastuualueen aloitteesta. Sama taho haki ja sai esitutkinnalle ja syytteen nostamiselle jatkoaikaa, kun määräajat olisivat umpeutuneet.

Laajassa esitutkinnassa selviteltiin myös kahden, jo paljon ennen turmaa työnsä jättäneen koulun johtohenkilön toimia. Työturvallisuushallinto esiintyi aktiivisesti myös käräjäoikeudessa, jossa syyttäjänä toimi nimenomaan työturvallisuusjuttuihin erikoistunut Tove Myhrberg.

Työsuojeluviranomaisen aktiivinen tunkeutuminen toisen, alansa erikoisviranomaisen, reviirille on perin harvinaista ellei ainutlaatuista.

”Minun muistissani ei ainakaan ole vastaavaa tapausta”, sanoi Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen lakimies Riitta-Liisa Mäkinen ennen tuomion julistamista.

Siivet katkesivat oikaisuvedossa

Taipalsaaren onnettomuus sattui elokuun 15. päivänä 2008. Patria Pilot Trainingin nelipaikkainen Piper Arrow oli välitarkastuslennolla Malmilta Kuopion kautta Lappeenrantaan. Vähän ennen Lappeenrantaan saapumista opettaja kallisti konetta rajusti eli noin 60 astetta ja käski oppilasta oikaisemaan. Näin kova kallistus on koneen lentokäsikirjan mukaan kielletty, koska kone ei ole taitolentokelpoinen. Oikaisu epäonnistui, nopeus kasvoi liian suureksi, siivet katkesivat ja Arrow syöksyi Saimaaseen.

Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes teki tapauksesta perinpohjaisen turvallisuustutkinnan. Onnettomuuden välitön syy oli raportin mukaan opettajan. Hän ohjasi koneen lentotilaan, josta oikaiseminen turvallisesti ei sallinut virheitä. Lopputulokseen vaikutti ratkaisevasti se, ettei oppilaalla ollut kokemusta tällaisesta manööveristä Arrowilla ja opettajakin oli tehnyt sen aiemmin vain kerran, muutamaa viikkoa aikaisemmin toisen oppilaan kanssa. Silläkin kerralla nopeus oli kiihtynyt vaarallisille lukemille.

Raportti listasi kuusi myötävaikuttavaa tekijää, jotka liittyivät lähinnä lentokoulun toiminnan puutteellisuuksiin. Tutkijat esittivät myös kuusi turvallisuussuositusta. Niistä vain yksi oli suunnattu Patria Pilot Trainingille, jota kehotettiin laatimaan yksityiskohtainen lentokoulutusohje välitarkastuslentoja varten.

Ilmailuviranomainen ei pitänyt puutteita merkittävinä. ”Ei ole havaittu sellaista puutetta tai laiminlyöntiä, jolla epäiltyjen henkilöiden toiminnan olisi katsottava rikkovan lentoturvallisuutta tai lentokoulujen toimintaa sääteleviä normeja eikä Patria Pilot Trainingin omia toiminta- tai koulutuskäsikirjoja. Näyttää siltä, että konetta on käytetty sen lentokäsikirjan vastaisesti”, Trafi totesi krp:n esitutkinnassa.

Työsuojeluviranomaiset ja syyttäjä olivat toista mieltä. Heidän mielestään laiminlyönnit riittivät raskaiden eli kuolemantuottamussyytteiden perusteiksi. Syyttäjä käytti asiassaan myös Otkesin raporttia ja sai oikeudelta asianmukaiset pyyhkeet. Raporttia ei päätöksen mukaan saa käyttää oikeudessa syyllisyyttä tukevana näyttönä niiltä osin, jotka vastaajat ovat riitauttaneet.

Tämä näpäytys perustuu onnettomuus- eli nykyisin oikeammin turvallisuustutkinnan asemaan, josta on olemassa sekä erillinen laki että EU:n päätös. Niiden mukaan tutkintaa ei nimenomaan tehdä oikeudellisen vastuun kohdentamiseksi vaan turvallisuuden edistämiseksi. Tutkijoille on asetettu jopa todistamiskielto oikeudessa vakavimpia rikoksia lukuun ottamatta.

Onnettomuustutkinta halutaan eristää oikeusprosesseista, koska ilmailuyhteisö haluaa suojata yhtä turvallisuustyönsä vahvimmista kivijaloista, vapaaehtoista raportointijärjestelmää. Toimijat eivät hevin raportoi tekemisistään, jos raportti on vaarassa johtaa syytetyn penkille.

”Me olemme tosi tyytyväisiä siitä, että tuomioistuin kiinnitti huomiota tähän asiaan”, sanoo Otkesin johtava lento-onnettomuuksien tutkija Ismo Aaltonen.

Käräjäoikeus näyttää päätöksessään kaapin paikan myös työsuojeluhallinnolle.

”Trafin erityisasiantuntemus syrjäyttää aluehallintoviraston yleisen asiantuntemuksen ja ilmailun erityissäännökset syrjäyttävät myös yleistä työturvallisuutta koskevat säädökset”, päätöksessä todetaan.

Käräjäoikeus antoi laajan ja hyvin perustellun, yksimielisen päätöksensä perjantaina kahden tuomarin ja neljän lautamiehen kokoonpanossa.

Tyytymättömyys siihen on ilmaistava viikon sisään.