Tabletit koulussa: ”Peli on kirjaa syvempi oppimisväline”

Jo eskarilaiset opettelevat Vantaalla asioita taulutietokoneilla. Teknologian hurmassa on myös vaaransa.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Jess!

Vantaanlaakson päiväkodin eskarit tuulettavat estottomasti videotykin taululle välittämää tulosta. Kaikille on muutamassa sekunnissa selvinnyt, paljonko on 2 + 3. Tablettien kanssa työskentelevät parit on listattu paremmuusjärjestyksessä. Juuso ja Daniel ovat ottaneet johtopaikan.

Meneillään on Kahoot!-tietovisapeli, jonka sisällön lastentarhanopettaja Sari Viira on laatinut. Kuusivuotiaitten innostusta voisi leikata veitsellä. Muu maailma on kadonnut.

Vain muutamaa hetkeä aiemmin toinen puoli esikoululaisista oli muodostanut pienillä kehoillaan lattialle numeroita, jotka toiset kuvasivat. Numeroiden tunnistettavuutta tutkittiin yhdessä tablettien näytöiltä.

”Kun numeron joutuu tekemään omalla keholla, se jää mieleen. Samalla saa pähkäillä, miten tekisin sen yksin tai toisten kanssa”, Viira sanoo.