Meeri Mäkelä, Nissan Cherry vm. 1985. ”Se on hylätty vain kahdesti katsastuksessa. Vaihdatan aina öljyt, niin ei ole niin mustat, vaikka ajan enää huhtikuusta joulukuulle. On se auto tärkeä, kun jalat on huonot. Kortti minulla on vuoteen 2022.”

Rakas vanhus

Hytösen veljekset korjaavat Suomen vanhimpia autoja. Kivijärvellä sinnitellään polttomoottoreilla kohti sähköautoilua.

Meeri Mäkelä, Nissan Cherry vm. 1985. ”Se on hylätty vain kahdesti katsastuksessa. Vaihdatan aina öljyt, niin ei ole niin mustat, vaikka ajan enää huhtikuusta joulukuulle. On se auto tärkeä, kun jalat on huonot. Kortti minulla on vuoteen 2022.” © Mikko Lehtimäki
Kotimaa 24.05.2019 06:00
Teksti Petri pöntinen kuvat Mikko Lehtimäki

Metallinharmaa Mercedes-Benz odottaa nosturilla pyörälaakerin vaihtoa. Saksalainen johtotähti on 19 vuotta vanha.

Pentti Turpeinen katsoo autoaan.

”Sillä on ajettu melkein kahdeksansataatuhatta kilometriä.”

Mersun omistajan vieressä seisoo toinen asiakas, Aulis Hakkarainen.

”Se on iso lätäkkö polttoainetta.”

Turpeinen hymyilee. ”On se säiliöautollinen dieseliä.”

Hakkaraista vaivaa autokuume. Taroon, Volkswagenin lava-autoon, vaihdetaan pakoputkea. Vuosimalli on 1990, kilometrejä takana 400 000.

”Mutta ei se parane vaihtamalla nuorempaan. Tämän kulku on ihan herkimmillään.”

Korjaamo on perheyritys. Veljekset Ari ja Mika Hytönen sekä pojat Antton ja Ville rassaavat autoja Kivijärvellä. Pajalla käy myös kunnanjohtaja, jonka Renault Méganen mittariin on kertynyt kohta 700 000 kilometriä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö