Suomen maantiekuljetuksia odottaa suurlasku, kun EU ulottaa päästövähennykset myös liikenteelle

EU-komissio esittää kesällä jäsenmaille hiilidioksidipäästöjen sitovaa vähennysvelvoitetta päästökaupan ulkopuolisille toimialoille. Laskua kertyy Suomen maantiekuljetuksille joko paljon tai vielä enemmän.

Teksti
Kimmo Lunden
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

EU-komission odotettiin antavan kesäkuun lopussa maakohtaisen esityksensä hiilidioksidipäästöjen taakanjaosta päästökaupan ulkopuolisille sektoreille. Viimeisen tiedon mukaan komission aikataulu venyy, ja jäsenmaille, Suomi mukaan lukien, osoitettava hiilidioksidin leikkausesitys tulee julki vasta 20. heinäkuuta, keskellä kotoista lomakauttamme.

Entä sitten, mikä muuttuu? Perutaanko lomat ja lähetetään suomalaiset energia- ja ilmastopolitiikan virkamiehet Brysseliin neuvottelemaan taakkaa helpommaksi suomalaisille ja Suomen elinkeinoelämälle?

Hiilidioksidipäästöjen leikkausten taakanjako ei-päästökaupan piirissä oleville sektoreille on jäänyt kovin vähälle huomiolle, kun kotimaassa huomio on kiinnittynyt  kilpailukykysopimukseen ja erilaisiin työajan pidennystapoihin.

EU:n esitys voi kuitenkin vaikuttaa Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn ja kustannusten lisääntymiseen moninkertaisesti verrattuna kiky-sopimuksen yrityksille tuomiin säästöihin. Ellei sitten polttoainekustannusten kallistumista korvata verohelpotuksin.

”Käytännössä lisälaskun maksavat maantiekuljetuksia käyttävät metsäteollisuus , kemianteollisuus ja metallinjalostajat. Ja öljylämmittäjät. Suomessa kuljetukset tapahtuvat pitkälti maanteillä”, arvioi Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Martti Kätkä Suomen Kuvalehdelle.