Suuntana vastavirta

Kehitys kulkee alan yleistä suuntaa vastaan. SK nousi myös STT:n siteerausvertailussa kymmenen kärkeen ensimmäisenä aikakauslehtenä.

journalismi
Teksti
Samuel Nyroos
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomen Kuvalehden painettu lehti tavoitti vuonna 2020 aiempaa selvästi enemmän lukijoita, selviää Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) uusista tuloksista.

Tutkimuksen mukaan SK:n painetulla lehdellä oli viime vuonna lukijoita keskimäärin 304 000, kun edellisenä vuonna lukema oli 270 000. Kasvua oli siis 12,6 prosenttia. Tulos on tilastollisesti merkitsevä.

Lukijamäärien kasvu kulkee alan yleistä kehityssuuntaa vastaan – suurimmalla osalla lehdistä paperijulkaisujen lukijamäärät ovat laskussa.

Vuonna 2020 SK:n kokonaistavoittavuus oli 366 000 lukijaa. Vuonna 2019 luku oli 328 000. Kokonaistavoittavuusluku sisältää lehden keskimääräisen painetun numeron lukijamäärän ja keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärän.

Painetun lehden lukemisen osalta vuoden 2020 luvut ovat vertailukelpoisia vuoden 2019 lukuihin. Digitaalisen lukemisen ja kokonaistavoittavuuden luvut sen sijaan eivät ole vertailukelpoisia vuoden 2019 lukujen kanssa, koska mittausta uudistettiin vuonna 2020.

Myös SK:n lukuaika oli aikakauslehtien vertailussa korkein. Lehden parissa vietettiin keskimäärin 69 minuuttia. Toiseksi pisin lukuaika oli Valituilla Paloilla, 57 minuuttia.

Kansallinen mediatutkimus on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

 

Suomen Kuvalehti menestyi tänä vuonna hyvin myös Suomen Tietotoimiston (STT) Journalisti-lehdelle laatimassa siteerausvertailussa. SK on ensimmäinen aikakauslehti, joka on noussut vertailussa kymmenen kärkeen.

Viime vuonna STT siteerasi lehteä 16 kertaa, kun vuonna 2019 lukema oli yhdeksän. Kärkisijalla oli edelleen Yle, jota siteerattiin 184 kertaa.

SK:n päätoimittajan Matti Kalliokosken mukaan myönteiset uutiset ovat seurausta kasvaneesta tarpeesta luotettavalle tiedolle. Vaikka viime vuosi oli haastava koronan takia, SK on onnistunut Kalliokosken mukaan vahvistamaan asemaansa Suomen mediakentällä.

“Lehti nähdään yhteiskunnallisen journalismin keskeisenä toimijana.”