Suomi on merten herra: kauppalaivasto suurempi kuin Ruotsilla

Tonnistovero on tehnyt Suomesta houkuttelevan alusrekisterin.
Kotimaa 15.7.2016 04:30
Kimmo Lunden
Finnlines-varustamon rahtialus Finnmaid Helsingin edustalla 23. heinäkuuta 2014. © Roni Rekomaa / LK

Tonnistovero ja miehistön nettopalkkajärjestelmä ovat kasvatteneet Suomesta merenkulun suurvallan – ainakin Ruotsiin verrattuna.

”Maa joka ei seuraa nettopalkkajärjestelmää, menettää viikossa koko kauppalaivastonsa”, sanoo Suomen Varustamojen toimitusjohtaja Olof Widén.

Nettopalkkajärjestelmässä valtio palauttaa laivan henkilöstön tuloverojen ennakonpidätykset ja työvoiman sivukulut takaisin varustamotyönantajalle.

Tonnistoverolla puolestaan tarkoitetaan, että vero määräytyy aluksen rahdinottokyvyn eli nettovetoisuuden perusteella eikä taloudellisen tuloksen mukaan.

Vuonna 2010 voimaan tullut tonnistovero ja EU-säännösten mukainen työvoimakustannustuki eli nettopalkkajärjestelmä ovat tehneet Suomesta houkuttelevan alusrekisterin.