Suomalaisten pannut kuumina: kahvinjuonnin MM-kultaa

Kotimaa 21.5.2010 13:45
Naantali Kahvilakulttuuri on Suomessa vasta tuloillaan. Kuva Sari Gustafsson / Lehtikuva

Jääkiekko tuli ja meni, jalkapallokisoihin ei edes päästy mukaan ja kansainvälisessä kilpailukykyvertailussakin kärkipaikka menetettiin Ruotsille.

Mutta on yksi laji, jossa suomalaiset pitävät edelleen ykkössijaa hallussaan. Kahvinjuonnissa Suomi on murskaavan ylivoimainen. Viime vuonna suomalaiset joivat tutkimuslaitos Euromonitorin tilaston mukaan huikeat 608 litraa kahvia henkeä kohden.

Asiaa hämmästeltiin jopa äskettäisessä Bloomberg Businessweek-lehdessä. Jutun kirjoittaja arveli, että ilmiön takana ovat julmat talvet ja pitkät yöt.

Väitteessä voi olla perää, sillä Suomen jälkeen kahvia maisteltiin eniten Norjassa ja Tanskassa. Mutta Norjassakin päästiin vain 322 litraan.

Peränpitäjä oli serkkukansamme Unkari, jossa kahvia kului henkeä kohden vain 27 litraa.

Paahtimoyhdistyksessä Euromonitorin luvut saavat kulmakarvat kohoamaan. Suomi on toki ykkönen vajaalla kymmenellä kilolla, mutta ero seuraavana tulevaan Norjaan on alle kilon luokkaa.

Suurin osa kahvista ryystetään edelleen kotona ja työpaikoilla. Sivistynyt kahvilakulttuuri on Suomessa vasta nupullaan. Ainoat maininnan arvoiset ketjut ovat suuruusjärjestyksessä Pauligin Roberts Coffee, S-ryhmän Coffee House sekä ruotsalainen Wayne´s Coffee.

Roberts Coffeella on kahviloita ja kahvimyymälöitä Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Turkissa ja Singaporessa.

Kahvilakulttuurin kääpiömaa

Jättimäinen amerikkalainen Starbucks sen sijaan loistaa poissaolollaan. Pörssiyhtiöllä on tuhansia kahviloita 44 maassa, pelkästään Yhdysvalloissa 11 000 kappaletta.

Starbucksin rantautumisesta Suomeen on huhuiltu useamman vuoden ajan. Saattaa olla hyvin, että pähkäily voi jatkua. Eräs paahtimoalan sisäpiiriläinen kertoo, että esimerkiksi Helsingin markkinoille ei enää mahdu uutta kahvilaketjua. Starbucksin ainoa mahdollisuus olisi ostaa jokin olemassaoleva ketju.

”Toimiala on hyvin haastava eikä esimerkiksi Helsingissä ole edes hyviä liikepaikkoja. Sijainnilla on todella suuri merkitys. Jos kahvila on 50 metrin päässä kaupungin pelipaikoilta, myynti tökkii”, hän kuvailee.

Kahvilakansaa ei suomalaisista siis ole tulossa vielä vähään aikaan. Epäviralliset tiedot kertovat, että kahvinkeittimiäkin on tällä hetkellä myynnissä enemmän kuin koskaan.

Kahvipannu Kuva Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Perinteisiä kahvipannuja sen sijaan saa etsiä lähinnä käytetyn tavaran kaupoista. Pannukahvin osuus koko kahvimyynnistäkin on alle kymmenen prosenttia. Kannattajia löytyy lähinnä Pohjois-Suomesta.

Pannukahvin myynti on ollut laskussa jo useamman vuoden. Myyntiä on osittain rajoittanut virheelliset käsitykset pannukahvin terveellisyydestä: sen uskotaan nostavan veren kolesterolia.

Vantaan Koivukylän terveysaseman johtavan lääkäri Mauri Palmin mukaan pannukahvia pitäisi kuitenkin juoda kymmenisen kuppia päivässä, jotta se vaikuttaisi haitallisesti. Ihmisille, joilla ei ole vaikeuksia kolesterolitasonsa kanssa, parilla kupposella ei ole vaikutusta.

Syytä ei siis ole samanlaiseen hysteriaan kuin takavuosien iltakahvimainoksessa: ”Päättäkää päivänne K-kahvilla.”

Näin keität neljä kuppia pannukahvia:

  • Laita puoli litraa vettä pannuun kiehumaan
  • Mittaa desilitra pannukahvia päälle
  • Kiehauta, ja lorauta kylmää vettä päälle porojen pelästyttämiseksi
  • Anna seisoa ja kaada ennen tarjoilua puoli kupillista kahvipannun nokasta pois
  • Tuloksena jämäkkää suomalaista espressoa.

Katso myös lista kahvinjuonnin kärkimaista Bloomberg Businessweek -lehden verkkosivuilta.