Suomalaiset tekevät 5,4 miljoonaa mobiilihakua päivittäin

Kotimaa 11.7.2013 12:00

Kuluvaa kesää kutsutaan Googlella mobiilikesäksi, eikä syyttä.

”Tyypillisesti Google-hakuja tehdään eniten talvisin ja vähiten kesäisin – yksinkertaisesti siitä syystä, että ihmiset ovat kesälomilla”, kertoo Googlen analyytikko Johanna Wahlroos Googlen järjestämässä tiedotustilaisuudessa.

”Tänä vuonna hakuja tehtiin kuitenkin kesäkuussa kolme prosenttia enemmän kuin tammikuussa.”

Tämä on Wahlroosin mukaan ”aivan poikkeuksellista” aiempiin vuosiin verrattuna. Mobiililaitteilla tehdyt haut ovat saaneet hakujen kokonaismäärän kasvamaan. Mobiililaitteilla tarkoitetaan älypuhelimia ja tablet-tietokoneita.

Erityisen hyvin muutos näkyy juhannuksen hakutilastoissa. Tuolloin jo lähes kolmasosa hauista tehtiin mobiililaitteilla, kun tammikuussa mobiilihakujen osuus kaikista hauista oli 18 prosenttia.

”Tässä näkyy hirveän hyvin se vauhti, jolla älypuhelimet ja tabletit ovat tulleet kuluttajan elämään”, sanoo Wahlroos.

Keskimäärin suomalaiset tekevät 30 miljoonaa hakua päivittäin. Näistä 5,4 miljoonaa on mobiilihakuja.

Ymmärtävätkö yritykset mobiililaitteiden tuomat mahdollisuudet?

Mobiililaitteet ovat mullistaneet tavan, jolla ihmiset käyttävät ja hyödyntävät verkkoa.

”Älypuhelin tuo verkon kuluttajan arkeen ajasta ja paikasta riippumatta”, muistuttaa Wahlroos.

Erityisen merkittävää hänen mielestään on se, miten kuluttaja käyttää älypuhelintaan kaupassa. Googlen tekemän kyselytutkimuksen mukaan viime vuonna 56 prosenttia älypuhelimen käyttäjistä käytti puhelintaan kaupassa. Tänä vuonna jo 80 prosenttia vastasi tekevänsä niin.

”Nyt verkko on kuluttajan mukana koko ostoprosessin läpi. Tämä tuo prosessiin lisäinformaatiota.”

Wahlroosin mukaan on syytä kysyä, miten yritykset huomioivat ja hyödyntävät tämän. Puolentoista vuoden takaisessa tutkimuksessa 174 suomalaisesta yrityspäättäjästä 34 prosenttia sanoi, ettei heidän yrityksensä markkinointistrategiassa ole huomioitu mobiilin käyttöä.

”Toivomme, että yritykset ovat heränneet siihen, miten kuluttajan käyttäytyminen muuttuu, ja että ne haluaisivat olla mukana tässä murroksessa”, Wahlroos sanoo.

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.