Suomalainen liikennepoliisi: Jörg Haiderin ylinopeus oli "hirvittävä"

Jörg Haider
Teksti
Karri Kokko
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
jörg haiderin onnettomuusauto

Itävaltalainen poliitikko Jörg Haider kuoli viikonloppuna ajettuaan 140 kilometrin tuntivauhtia 70:n alueella. Sellaisilla nopeuksilla kuljettaja toimii aivan äärirajoilla, eikä hänellä ole varaa pienimpiinkään virheisiin, sanoo Helsingin liikenneturvallisuusyksikön johtaja Heikki Seppä.

Jörg Haiderin, 58, ajama onnettomuusauto tuhoutui täysin.

Ylikomisario Heikki Seppä ei tunne Haiderin onnettomuuden yksityiskohtia tai olosuhteita.

”Mutta jos tie on profiililtaan sellainen, että se edellyttää 70 rajoitusta, kyseessä on hirvittävä ylinopeus”, Seppä sanoo.

”Näillä nopeuksilla ajettaessa kuljettaja toimii aivan äärirajoilla. Hänen näkökenttänsä muuttuu pistemäiseksi, eikä hänellä ole varaa pienimpiinkään virheisiin.”

Suuria ylinopeuksia tutkitaan Suomessa törkeänä liikenteen vaarantamisena. Sellaisia tapahtuu tilastojen mukaan enemmän kuin 3700 vuodessa.

”Kymmenen päivässä”, Seppä sanoo.

Tehokkaat, kärkkäästi kiihtyvät autot houkuttelevat hetkellisiin ylinopeuksiin, mutta joukossa on myös tietoista, rajoituksista tai liikenneturvallisuudesta piittaamatonta kaahaamista.

”Oma lukunsa ovat takaa-ajotilanteet, joissa mennään jopa viidenkympin alueella niin lujaa kuin moottorista irtoaa.”

Kaahaamisessa on useimmiten kyse täydellisestä välinpitämättömyydestä, mitä tulee omaan tai muiden tiellä liikkujien turvallisuuteen.

”Mitä muuta se olisi? Ei sadan neljänkympin ylinopeutta voi millään selittää ainakaan vahingoksi.”

Keinot kaahaamisen kitkemiseksi ovat vähäiset.

”Konkreettinen kiinni jäämisen riski rauhoittaa selvästi tavallisella järjenjuoksulla varustetun autoilijan liikennekäyttäytymistä. Eri asia ovat nämä röyhkeät marginaalitapaukset, joiden kaahailuun ei tunnu olevan mitään pysyvää lääkettä.”

Teksti
Karri Kokko

Kuva
Gert Eggenberger / AP / Lehtikuva

Lisää aiheesta
Helsingin poliisin liikenneturvallisuutta käsittelevät sivut

Viikon puheenaihe
Onko liikennekuri Suomessa höltynyt?