Kirjeitä 23.08.2019 06:00

Savuttomien tuotteidemme tarkoituksesta

Haluan puuttua muutamaan seikkaan Jussi Erosen pääkirjoituksessa ”Savua ajatuspajassa” (SK 32/2019).

Philip Morris muutti globaalia strategiaansa lähes kolme vuotta sitten. Yhtiön tavoitteena on luopua perinteisten poltettavien savukkeiden valmistuksesta ja myynnistä ja siirtyä kokonaan savuttomiin tupakkatuotteisiin.

Uudet palamattomat tuotteet sisältävät nikotiinia, joka ei ole riskitöntä ja aiheuttaa riippuvuutta. Tupakkasairauksien pääasiallisin aiheuttaja ei ole kuitenkaan nikotiini, vaan tupakan palaessa syntyvän savun mukana hengitettävät vaaralliset yhdisteet.

Philip Morrisin savuttomat tuotteet on tarkoitettu vain aikuisille tupakoijille, sellaisille henkilöille, jotka muutoin jatkaisivat savukkeiden polttamista. Tuotteiden kohderyhmänä eivät ole tupakoimattomat, tupakoinnin lopettaneet tai nuoret. Tutkimukset markkinoilta, joissa yhtiön tärkein kuumennettava, ei-palava (heat-not-burn) tupakkatuote on myynnissä, osoittavat kiistatta, että käyttäjien valtaenemmistö on savukkeista niihin siirtyneitä.

Uskomme, että Suomi voi olla savuton vuoteen 2030 mennessä. Tavoite muuttuu sen sijaan epärealistiseksi, jos samassa ajassa pyritään myös nikotiinittomuuteen. Kolmas tie, savuttomat, nikotiinipitoiset tuotteet, voivat toimia ratkaisuna niille aikuisille tupakoijille, jotka muin keinoin eivät ole päässeet savukkeista eroon.

Päivi Mononen-Mikkilä

viestintäjohtaja, Philip Morris Finland

Sisältö