SK:n lukijat ratkaisivat ikuisuuskiistan: Pehmeä toffee on Suomen suosituin konvehti – mutta onko se myös paras?

Makeisvalmistajien selvityksissä hännille jääneet konvehdit maistuivat SK:n lukijoille paremmin.
Kotimaa 30.12.2017 12:20
© Jarmo Wright

Pehmeä toffee on Suomen suosituin suklaakonvehti. Tämä on nyt kiistaton tosiasia.

Se on käynyt ilmi kahdessa selvityksessä. Toinen on makeisvalmistaja Pandan kysely (Pehmeä toffee on Pandan Juhlapöydän rasian konvehti) ja toinen Suomen Kuvalehden tuore testi.

Pandan kyselyssä joka viides vastaaja otti Pehmeän toffeen rasiasta ensimmäisenä, SK:n testissä sen klikkasi parhaaksi lähes yhtä moni: 17 prosenttia vastaajista. Ja SK:n testissä – Konvehtien kaksintaistossa – oli mukana myös Fazerin suklaita, Collection-rasian kuusitoista konvehtia. Kisa oli siis kovempi.

Mutta ylivoima ei ollut musertava. Suklaatryffeli hävisi Pehmeälle toffeelle vain pari prosenttiyksikköä. Lähes 15 prosenttia SK:n testin vastaajista piti Suklaatryffeliä parhaana konvehtina.

Myös kolmas sija meni Juhlapöydän rasialle. Joka kymmenes piti Vadelmamarmeladia parhaana kaikista.

Nelonen oli Geisha, 9 prosenttia. Fazerin kyselyn perusteella Geisha on Collection-rasian suosituin konvehti.

 

Mikä konvehdeista on pahin? Mitä sanoo kansa (eli testiin osallistuneet SK:n lukijat. Heitä oli 920)?

Viimeinen sija on jaettu: Kaakaotryffeli ja Maraschino. Molemmat ovat Collection-rasiasta. Vain 0,3 prosentin kannatus kummallakin.

Alle prosentin kannatus oli myös Fazer-napilla ja maitosuklaasta tehdyllä Kissankielellä.

Miten nämä tulokset suhtautuvat makeisvalmistajien selvityksiin?

Ne poikkeavat.

Juhlapöydän rasiasta epäsuosituin on Ananas. SK:n testissä se pääsi listan keskivaiheille (yli 3 prosentin kannatus). Samoin kävi Collection-rasian huonoimmalle, Tummalle mantelikinuskille. Sekin oli SK:n listassa keskivaiheilla (kannatus reilut 2 prosenttia).

 

Kansa on puhunut. Pehmeä toffee on Suomen suosituin konvehti.

Mutta onko se paras?

Suklaa-asiantuntijan arvion voit lukea täältä. Samalla voit testata, miten oma konvehtimakusi vertautuu muihin SK:n lukijoihin.