Sanan ja kuvan sota

Vuonna 1990: Seppo Tiitinen teki Suposta vaikeasti valvottavan turvallisuuspoliisin.

Teksti
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomalaiset lehden kustantajat myhäilivät keväällä tyytyväisinä, kun tilinpäätökset viime vuodelta valmistuivat. Kansantalous on kääntynyt nousuun, mikä herätti laman säikäyttämät mainostajat. Lehtitalot pääsivät näyttämään pitkästä aikaa kunnon tuloksia. Kustantajien iloa varjostaa kuitenkin epävarma tulevaisuus. Pitkään paikalleen jähmettyneet viestinnän omistus- ja markkinaosuudet ovat muuttumassa kuluttajien käyttäytymisen, teknisen kehityksen ja ulkomaisen kilpailun myötä.

Tarkemmin katsottuna edes viime vuoden luvuissa ei ollut hurraamista. Useiden lehtien levikit polkivat paikallaan tai laskivat. Lehtiä kaksi kertaa nopeammin mainostuloja kasvatti televisiomainonta eli käytännössä yksi yhtiö: MTV. Yleisradiolta vuokraamallaan kanavalla kolmatta vuotta toimiva MTV on nopeasti häikäissyt epäilijänsä ja hullaannuttanut tilinpäätösanalyytikot. Ohjelmisto on monipuolista ja kiinnostavaa, mikä on tehnyt siitä Suomen katsotuimman tv-kanavan.

Televisiomainonnan kasvu on vetänyt lehdenkustantajain ilmeen vakaviksi. Moni miettiikin, onko levikkikierre muuttunut vakavammaksi, koko lehdistöä koskevaksi kuolemanspiraaliksi.

Muutokseen vakavasti ja kustantamiseen pitkäjännitteisesti suhtautuvat lehtitalot ovat siksi jo hyvän aikaa etsiytyneet eri tavoin sähköiseen viestintään katkaistakseen uhkaavan syöksyn. Sanomat on varautunut kotimaisista kustantamoista parhaiten sähköviestintään, ainakin paperilla.

Olli Ainola