Pyörä keksittiin uudestaan

hiilijalanjälki

Sähkö kirittää pyöräilyn suosiota. Sadan kilometrin ajo Tampereelta Ruovedelle oli yhtä riemua. Mutta lopussa odotti yllätys.

Teksti
Petri Pöntinen
Kuvat
Marjo Tynkkynen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tuttua ovat satula, polkimet ja ohjaustanko.

Outoa ovat näyttö ja painikkeet, joilla säädetään sähköavustusta. Moottori on asennettu keskiöön. Sen yläpuolelle putkeen on kiinnitetty litiumioniakku.

Lopputuloksena on raskas, 22 kiloa painava polkupyörä, jossa on kahdeksan vaihdetta.

Pieni pykälä silmään, sähköavustus täysille, polkimet pyörimään. Viidessä sekunnissa vauhti kiihtyy kevyesti 25 kilometriin tunnissa. Nopeuteen, johon moottorin on lupa avustaa.