Ruuhkat pahenevat – mistä apu? Helsinki haluaa sekä keskustatunnelin että kaupunkibulevardit

Helppo ratkaisu ruuhkien estämiseen on jo olemassa, muistuttaa kaupunkisuunnittelija.
Kotimaa 11.11.2017 14:01
Keskustatunnelin ajoramppeja Sörnäisten rantatiellä Helsingissä. Havainnekuva.
Keskustatunnelin ajoramppeja Sörnäisten rantatiellä Helsingissä. Havainnekuva. © Helsingin kaupunki

Keskustatunneli vai maanalainen kokoojakatu?

Ei nimellä väliä.

”Poikittainen yhteys on se kriittinen asia”, Helsingin kaupungin tiimipäällikkö Heikki Salmikivi arvioi.

Idän ja lännen välille oli jo Alvar Aalto kaavaillut kehäväylää vuoden 1961 Helsingin keskustasuunnitelmassa.

Nykyistä keskustatunnelia, jolle on varaus yleiskaavassa, alettiin suunnitella vuosituhannen vaihteessa.

Poliittinen yhteisymmärrys oli jo löytymässä, mutta toteutus kaatui Sdp:n vastustukseen 2008. Liian kallista.

Vuonna 2017 tunneli on taas noussut takaisin keskusteluun, kun Jan Vapaavuoren pormestaroima Helsinki sisällytti sen strategiaansa – tällä kertaa nimellä ”maanalainen kokoojakatu”.