Ruotsalainen peliyhtiö arvostelee Veikkauksen monopolia sissimarkkinoinnin keinoin

Kotimaa 15.4.2009 14:05

Tänään ilmestyvä Tekniikan Maailma esittelee suomalaisen uutuusauto Kullervon. Lähemmin tarkasteltuna paljastuu, että ilmoituksessa on kyse ruotsalaisen peliyhtiön sissimarkkinoinnista.

Aukeaman yli levittäytyvän ilmoituksen otsikkoteksti kuuluu: ”Yksi kansa. Yksi vaihtoehto.” Kuvassa näkyy auto, joka on yhdistelmä perinteistä Ladaa ja jenkkimaasturia. Hybridin kyljessä lukee Kullervo. Autossa on ”lukkiutuvat jarrut” ja sen kulutus on ”32l/100km”.

Ilmoituksen alanurkassa on ”ilmoittajan” logo ja sen alla nimi Houra, joka on lyhenne sanoista Holhous- ja rajoitusvirasto. Mainostekstin mukaan lisää voi lukea osoitteesta www.yksikansayksivaihtoehto.fi.

Ilmoituksen maksajaksi paljastuu ruotsalainen, Maltalle rekisteröity peliyhtiö Betsson, joka on voimakkaasti arvostellut suomalaisten peliyhtiöiden monopoliasemaa.

Betssonin ilmoitus edustaa ns. sissimarkkinointia, jossa kohderyhmää lähestytään tavanomaisesta poikkeavin keinoin.

”Houran” sivuilla selostetaan yksityiskohtaisesti kiistan taustoja ja esitellään perusteluja Betssonin ajamalle näkemykselle, että uhkapelitoiminta Suomessa tulisi vapauttaa.

Yhtiön mukaan verkkopalvelu tarjoaa myös tietoa eduskunnan käsittelyyn tulevasta arpajaislain muutoksesta.

Tekniikan Maailmalla ja Suomen Kuvalehdellä on sama kustantaja, Yhtyneet Kuvalehdet.

Osallistu keskusteluun: Pitäisikö ulkomaisten peliytiöiden toiminta Suomessa sallia?