Raha-automaattiyhdistyksen pelimainonta: luvattoman koukuttavaa?

Poliisihallitus on joutunut puuttumaan RAY:n kampanjoihin.
Kotimaa 16.5.2014 05:04
Mikko Niemelä

"Suosikkipelit" Kulta-Jaska ja Unelmaloma Helsingin Kampin Täyspotissa. © Martti Kainulainen / LK

Helsingin keskustassa kiskoja pitkin lipuu raitiovaunu, joka on vuorattu kokonaan RAY:n mainoksella. Jättimäistä logoa ei voi olla huomaamatta.

RAY:n 75-vuotiskampanjan tarkoitus on peliyhtiön mukaan tuoda kansalaisten tietoisuuteen RAY:n ”arvoketju”. Se alkaa pelaajasta ja päättyy avun saajiin.

RAY:n mainonnassa ja markkinoinnissa ei ole mitään väärin, kunhan se noudattaa arpajaislakia. Laissa todetaan muun muassa, että markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisiin eikä markkinoinnilla saa luoda myönteistä mielikuvaa runsaasta pelaamisesta.

RAY:n mainos- ja markkinointitoimintaa valvoo Poliisihallitus.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu