Pyöräilykypärä voi pelastaa aivosi

Kotimaa 16.5.2008 10:51

Suomalaisilla on monia syitä kypäräpakosta lintsaamiseen, mutta kevyen liikenteen turvallisuuden kannalta yksikään niistä syistä ei ole hyvä. pyöräilijä

Teksti Kati Kiviniemi
Kuva Martti Kainulainen / LK

Vaikka kypärän käyttö onkin kasvanut kymmenen vuoden sisällä tasaisesti, käyttäjiä on edelleen vain kolmasosa pyöräilijöistä. ”Kypäräpakko” on ollut Suomessa voimassa nyt viisi vuotta.

Pyöräilijöiden kuolemista jopa 80 prosenttia johtuu päähän kohdistuneen iskun seurauksena syntyneestä aivovammasta. Myös pysyvä invalidisoituminen on usein seurauksena aivojen vammautumisesta.

Eniten pyöräilykypärää käyttävät pikkulapset. Teini-ikäisillä kypärä jää useimmiten pölyttymään, koska sitä pidetään nolona tai lapsellisena. Kansainvälisissä tutkimuksissa yhdeksi yleisimmäksi käyttämättömyyden syyksi sanotaan kampauksen sotkeentuminen.

Toinen kypärää karttava ikäryhmä ovat vanhukset, joilla mielipiteeseen vaikuttaa paljon tottumus ajaa ilman kypärää. Onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä noin puolet on vanhuksia, mikä selittyy osin reaktiokyvyn heikkenemisellä.

Suomalaisten haluttomuus pitää pyöräilykypärää johtuu osin myös ilmastosta. Talven jälkeen halutaan olla paljain päin, ja kypärää pidetään epämukavana.

Pyöräilyn mallimaissa, Hollannissa ja Tanskassa, yleinen mielipide on kypärävastainen. Ne ovat kuitenkin maailman turvallisimpia pyöräilymaita – näin siksi, että kevyen liikenteen huomioon ottaminen on aivan eri tasolla kuin Suomessa.

Erityisesti kaupungeissa pyöräilevien suomalaisten pitäisi laittaa kypärä päähän, sillä kaksi kolmasosaa pyöräilijöiden yhteenajoista sattuu henkilöauton kanssa.

Vuosittain liikenteessä kuolee n. 45 pyöräilijää. Jos kaikki pyöräilijät käyttäisivät pyöräilykypärää, onnettomuuksista johtuvat kuolemat vähenisivät kahdella kolmasosalla.

Liikenneturvan pyöräilykypäräsivu