Puoluejohtajien takinkääntö ratkaisi Malmin siviili-ilmailun ankean kohtalon – Kataisen hallitus syypää

Kehysriihi maaliskuussa 2014 edellytti korvaavaa kenttää. Viikkoa myöhemmin ehto oli unohdettu.
Kotimaa 9.9.2016 14:50
Malmin lentokenttä.
Malmin lentokenttä 24. toukokuuta 2016. © MARKKU ULANDER / Lehtikuva

Jyrki Kataisen (kok) niin sanotun sateenkaarihallituksen kuuden puolueen puheenjohtajat tekivät kehysriihessään 25. maaliskuuta 2014 suomalaisen ilmailun kannalta merkittävän päätöksen. Sen mukaan valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa.

Päätökseen sisältyi kuitenkin lisäys: ”Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle.”

Ei mennyt kuin viikon päivät kun samasta asiasta tehtiin 3. huhtikuuta samojen puoluejohtajien voimin uusi päätös hallituksen raha-asiainvaliokunnassa ja valtioneuvoston virallisessa istunnossa. Päätös liittyi suunnitelmaan julkisesta taloudesta vuosille 2015–2018.

Sen ensimmäinen lause oli tarkalleen sama kuin kehysriihessä 25. maaliskuuta kirjattu: ”Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa.”

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu