Firmat: Poliittinen lobbaus yhä tärkeämpää

SK:n kysely kertoo, että viestintätoimistojen myymät lobbauspalvelut ovat vain jäävuoren huippu.
Miltton Networksin osakkaat Jussi Kekkonen (vas.), Anna-Mari Vimpari ja Matti Hirvola. © Markus Pentikäinen

Vaikuttajaviestintä eli lobbaus nousi muutaman kuukauden tauon jälkeen keskustelunaiheeksi Ylen tv-uutisten käsiteltyä aihetta keskiviikkona. Poliittisten erityisavustajien ja yhteiskunnallisten taustavaikuttajien siirtyminen viestintätoimistojen palvelukseen herättää kysymyksiä sidonnaisuuksista ja jääviydestä.

Itse ilmiö ei ole aivan tuore. Viestintätoimistot ovat pitäneet lobbausta kasvualueena jo muutaman vuoden ajan. Siitä on tullut yksi myytävistä viestintäpalveluista muiden joukossa.
Viestintätoimistojen mukaan ne eivät juokse asiakkaidensa asioilla vaan tarjoavat konsultaatiota.

Politiikan koulimat viestintäammattilaiset auttavat yrityksiä rakentamaan yhteiskunnallista suhdeverkostoa. Lisäksi he kertovat koska tulisi lobata ja millainen viesti tehoaa päättäjiin.
Ketkä palvelua ostavat ja miksi?